DEVELOPMENT OF LEARNING MATERIALS WITH CONCEPT MAP STRATEGY ON CHEMICAL BONDING

  • RAHADIAN GRACE AMELIA

Abstract

The aims of this research to know the feasibility of Learning Materialswith Concept Map Strategy on Chemical Bonding that has been developed to improve learning ountcomes of student’s. The research using design 4-Dmodel. Assessment of learning materials includes the feasibility of presentation, language, and content. Learning materials assessed by 3 chemistry lecturer as experts of chemistry materialand 1 high school chemistry teacher, then tested bylimited trial to 16 students in class X-Science 1 of Public Senior High School 1 Kebomas Gresik. Learning Materials is feasible if each criterion has a percentage rating ≥ 61%. Assessment of chemistry experts on learning materials developed forpresentation and languagecriteriaget percentage as 95.8% with very feasible category, and for contentcriteria get percentage as 94,1% with very feasiblecategory. From the limited trial test to 16 students in Public Senior High School 1 Kebomas Gresikon class X-Science 1 students learning result is increase to 93.75% after learning used concept mapping strategy.

Keywords:concept map, chemical bonding, learning materials

 

Abstrak 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan perangkat pembelajaran dengan strategi peta konsep pada materi ikatan kimia yang dikembangkan untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Penelitian menggunakan model pengembangan 4-D. Penilaian perangkat pembelajaran ini meliputi kelayakan penyajian, kelayakan bahasa, dan kelayakan isi. Perangkat pembelajaran  yang dikembangkan dinilai oleh 3 dosen kimia dan 1 guru kimia SMA serta diujicobakan secara terbatas pada 16 siswa kelas X-IA 1 SMA Negeri 1 Kebomas Gresik. Perangkat pembelajaran dikategorikan layak jika masing-masing kriteria memiliki presentase penilaian ≥61%. Penilaian ahli materi terhadap perangkat pembelajaran yang dikembangkan pada kriteria isi memperoleh kategori sangat layak sebesar 94.1%, kriteria kebahasaan dan penyajian diperoleh kategori sangat layak sebesar 95.8%. Dari hasil ujicoba terbataspada 16 siswa SMA Negeri 1 Kebomas gresik kelas X-IA 1 hasil belajar meningkat sebesar  93.75% setelah pembelajaran menggunakan strategi peta konsep.

Kata kunci: peta konsep, ikatankimia, perangkatpembelajaran

Published
2014-06-05
Abstract Views: 19
PDF Downloads: 26