Analisis Gaya Kognitif Siswa Pada Pengajuan Masalah

  • Nadya Afifah Luthfiana Universitas Negeri Surabaya
  • Riza Yonisa Kurniawan Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Cognitive Style, Problem Posing

Abstract

This research is used to describe the cognitive style of students in problem posing. The purpose of this research is to find out which cognitive style is superior in problem posing.  The study uses the Systematic Literature Review (SLR) method with the aim of drawing conclusions from the results of students' cognitive style research when making questions on problem posing.  This study consists of 15 articles regarding cognitive styles which will be grouped by type.  Selection of the article through Google Scholar.  The results are that each cognitive style has subjects that are superior in terms of posing problems compared to the other, such as field independent cognitive style is superior to field dependent cognitive style, reflective cognitive style is superior to impulsive cognitive style, and verbalizer cognitive style is superior  of the cognitive visualizer style.

References

Afifah, D. S. N. (2015). Profil Pengajuan Masalah Matematika Siswa SMP berdasarkan Gaya Kognitif. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika (JP2M), 1(1), 100–111.

Arifin, M. F. (2020). Kesulitan Belajar Siswa dan Penanganannya pada Pembelajaran Matematika SD/MI. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 989–1000.

Arofah, D. N., & Masriyah. (2019). Profil Pengajuan Masalah Matematika Siswa SMP ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 209–215.

Asdayanti. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Posing terhadap Hasil Belajar Kognitif Biologi materi Jamur pada Siswa Kelas X SMAN 1 Bungku Selatan.

Buschman, L. (2004). Teaching Problem Solving in Mathematics. Teaching Children Mathematics, 10(6), 302– 309.

Chumairoh, L., Rahmawati, A., & Asriningsih, T. M. (2022). Analisis Pengajuan Soal Matematika Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 7(1), 102–112.

Dwianto, D. A., & Siswono, T. Y. E. (2016). Profil Kompleksitas Soal yang Dibuat Siswa dalam Pengajuan Masalah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(5), 83–91.

Fauziah, E. W., Sunardi, & Kristiana, A. I. (2015). Analisis Tingkat Berpikir Kreatif dalam Pengajuan Masalah Matematika Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar berdasarkan Gaya Kognitif Reflektif-Impulsif Siswa Kelas VIII-F SMP Negeri 12 Jember ( Analysis Level of Creative Thinking in Mathematics Problem Po. JURNAL EDUKASI UNEJ, 2(2), 1–6.

Lame, & Guillaume. (2019). Systematic Literature Reviews : An Introduction. International Conference on Engineering Design, ICED19, August, 1633–1642. https://doi.org/10.1017/dsi.2019.169

Novianti, A. W., Sadieda, L. U., & Suparto. (2020). Visualizer dan Verbalizer dalam Post Solution Problem-Posing. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 5(1), 14–29.

Nuraeni, & Syihabuddin, S. A. (2020). Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa dengan Pendekatan Kognitif. Jurnal Belaindika, 1(1), 19–20.

Putri, A. A., & Juandy, D. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis ditinjau dari Self Efficacy : Systematic Literature Review (SLR) Di Indonesia. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7(2), 135–147. https://doi.org/10.23969/symmetry.v7i2.6493

Qulub, S., & Manoy, J. T. (2020). Proses Berpikir Kreatif Siswa SMP Bergaya Kognitif Impulsif dan Reflektif dalam Mengajukan Masalah Matematika. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(3), 468–477.

Rahman, A. (2013). Pengajuan Masalah Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif dan Kategori Informasi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 244–251.

Rani, H., Siswono, T. Y. E., & Khabibah, S. (2022). Proses Berpikir Kritis Siswa dengan Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent dalam Mengajukan Masalah Matematika. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5834–5844.

S, R. W. (2020). Profil Penalaran Siswa Mts dalam Mengajukan Masalah Aljabar ditinjau dari Gaya Kognitif Visualiser dan Verbaliser. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 54–64.

Septyani, D. A., & Siswono, T. Y. E. (2018). Proses Berpikir Kritis Siswa SMP dalam Pengajuan Masalah Matematika berdasarkan Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(7), 205–213.

Silver, E. A., & Cai, J. (1996). An Analysis of Arithmetic Problem Posing by Middle School Students. Journal for Research in Mathematics Education, 27(5), 521–539. https://doi.org/10.2307/749846

Suhandono, Y. (2017). Proses Metakognitif dalam Pengajuan Masalah Geometri Berdasarkan Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent. JURNAL REVIEW PEMBELAJARAN MATEMATIKA Http://Jrpm.Uinsby.Ac.Id, 2(1), 40–59.

Suryanto. (1998). Problem Posing dalam Pembelajaran Matematika. Seminar Nasional Upaya-Upaya Meningkatkan Peran Pendidikan Dalam Menghadapi Era Globalisasi.

Upu, H. (2003). Problem Posing dan Problem Solving dalam Pembelajaran Matematika. Pustaka Ramadhan.

Usman, Amaludin, R., Esita, Z., Idhayani, N., Rohmiyati, Risnajayanti, & Salma, S. (2023). Analisis Proses Berpikir Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematik Ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 07(02), 2090–2103.

Yufanka, K. F., Lutfina, E., Nugroho, A., & Abdillah, M. Z. (2023). Perancangan Sistem Informasi Pemesanan Wedding Organizer Berbasis Web. Science, Technology and Management Journal, 3(1), 15–20.
Published
2024-05-01
How to Cite
Luthfiana, N., & Kurniawan, R. Y. (2024). Analisis Gaya Kognitif Siswa Pada Pengajuan Masalah. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 12(2), 263-267. https://doi.org/10.26740/jupe.v12n2.p263-267
Section
Articles
Abstract Views: 10
PDF Downloads: 5