Pengaruh Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Sekolah Penggerak (Mata Pelajaran Ekonomi).

  • Alisa Beta Qotrunnada Universitas Negeri Surabaya
  • Eka Hendi Andriansyah Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Learning outcomes, Curriculum of Merdeka, TSTS

Abstract

Differentiated and innovative learning is one of the challenges for sekolah penggerak to held in the learning processsaccording to the curriculum of Merdeka. This study aims to determine the effect of the Two Stay Two Stray (TSTS) learning model on student's learning outcomes in market balance material. The classical assumption test technique is applied to the data and then analyzed using simple regression. The results of this study show that the Two Stay Two Stray (TSTS) learning model has a significant effect on improving student's learning outcomes based on the normality test, multicollinearityytest, heteroscedasticity test, autocorrelation test, and linearity test.

 

References

Abdullah, P. M. (2015). Metodologi Penelitian Kuantitatif. In Aswaja Pressindo (Cetakan I). Aswaja Pressindo.

Agustyawati, D. (2019). Analisis Pengaruh Modal Kerja Terhadap Profitabilitas pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI). Jurnal Ilmiah Akuntansi Manajemen, 2(2), 14–28. https://doi.org/10.35906/jm001.v4i2.279

Aji, T. P., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray ( TSTS ) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Office Administration: Education and Practice, 1(3), 340–350.

Aliarti, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Two Stay-Two Stray Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Muhammadiyah 1 Palembang. Jurnal Neraca, 3(1), 108–117.

Angela, P. V., & Budhi, M. K. S. (2019). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERTUMBUHAN EKONOMI DAN INDEKS PEMBANGUNAN MANUSIA DI INDONESIA. E-Jurnal EP Unud, 10(4), 1419–1446.

Arianti, R., Akib, H., & Saleh, S. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray ( TSTS ) pada Jurusan Administrasi Perkantoran di SMK Negeri 1 Pinrang. Jurnal Office, 3(2).

Arieska, P. K., & Herdiani, N. (2018). Pemilihan Teknik Sampling Berdasarkan Perhitungan Efisiensi Relatif. Jurnal Statistika, 6(2), 166–171. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/statistik/article/view/4322/4001

Ayuwardani, R. (2018). Pengaruh Informasi Keuangan dan Non Keuangan Terhadap Underpricing Harga Saham pada Perusahaan yang Melakukan Intitial Public Offering (Studi Empiris Perusahaan Go Public yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011-2015). Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 7(1). https://doi.org/10.21831/nominal.v7i1.19781

Bećirović, S., Dubravac, V., & Brdarević-Čeljo, A. (2022). Cooperative Learning as a Pathway to Strengthening Motivation and Improving Achievement in an EFL Classroom. SAGE Open, 12(1). https://doi.org/10.1177/21582440221078016

Bratakusumah, D. S., & Indra Setiawan. (2010). Pengaruh Konsumsi, Investasi, Jumlah Uang Beredar Dan Inflasi Terhadap Penentuan Kebijakan Suku Bunga Sbi. Jurnal Publika, 2, 1–17.

Darmanah, G. (2019). Metodologi Penelitian (Ayup (ed.); cetakan pe). CV. Hira Tech.

Firmaliana, E., & Yateno. (2023). Analisis Kebutuhan, Daya Tarik dan Keamanan Konsumen Terhadap Pendapatan Pedagang (Studi Kasus pada Pasar Way Jepara Lampang Timur). Jurnal Manajemen Diversifikasi, 2(3), 636–644.

Gillies, R. M. (2016). Cooperative Learning: Review of Research and Practice. Australian Journal of Teacher Education, 41(3), 39–54. https://doi.org/10.14221/ajte.2016v41n3.3

Ginting, M. C., & Silitonga, I. M. (2019). Pengaruh Pendanaan Dari Luar Perusahaan Dan Modal Sendiri Terhadap Tingkat Profitabilitas pada Perusahaan Property And Real Estate Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Manajemen, 5(2), 195–204.

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.633

Hasanah, Z. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna, Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1(1), 1–13.

Hasibuan, I. A., & Mansurdin. (2021). Penerapan Model Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 189–206.

Khairunnisa, U., Dewi, N., & Fauzi, A. (2023). Pengaruh Metode Berdongeng Menggunakan Media Wayang Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa Kelas II SDN 32 Cakranegara Tahun Ajaran 2022/2023. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(1), 410–421. https://doi.org/10.48175/ijarsct-13062

Mariati, P., Purnamasari, N., Soetantyo, S., Suwarna, I. R., & Susanti, E. I. (2021). Prinsip Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi ( Differentiated Instruction ) (M. F. Mariati Purba, A.M. Yusri Saad (ed.); Cetakan ke). h Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Republik Indonesia.

Patilima, S. (2021). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 0(0), 228–236. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1069

Sari, N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Two Stay Two Stray Dapat Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Siswa SDS Madang Jaya. Tadzkirah: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1–23.

Sitorus, Y. M., & Yuliana, L. (2018). Penerapan Regresi Data Panel Pada Analisis Pengaruh Infrastruktur Terhadap Produktifitas Ekonomi Provinsi-Provinsi Di Luar Pulau Jawa Tahun 2010-2014. Media Statistika, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.14710/medstat.11.1.1-15

Sugiyono, D. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA, CV.

Uyun, W., Arnila, R. A., & Sulaiman. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Pada Pelajaran Ekonomi Kelas X SMA Sullamul Mubtadi Anjani. Jurnal Humaniora Rinjani (JHR), 3(1), 1–21.

Wardi, Z., Mardiyana, & Iswahyudi, G. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dengan PMR dan TSTS dengan PMR Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(1), 51–63.

Yusriati, C. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Kelas X-IS 2 Pada Materi Perilaku Konsumen dan Produsen dalam Kegiatan Ekonomi SMA Negeri 4 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Vokasi, 1(3), 348–357.

Yuwinda, P., Dhitara, A., Ardiansyah, E. H., & Kunci, K. (2022). Pengaruh Use of Sosmed dan Motivasi Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Melalui Variabel Intervening Efikasi Diri. 8(5), 1–12.
Published
2024-05-01
How to Cite
Qotrunnada, A., & Andriansyah, E. H. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Sekolah Penggerak (Mata Pelajaran Ekonomi). Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 12(2), 308-314. https://doi.org/10.26740/jupe.v12n2.p308-314
Section
Articles
Abstract Views: 25
PDF Downloads: 6