Strategi Pemerintah Desa dalam Mewujudkan Prinsip Efektivitas Pada Pelayanan Pembuatan E-KTP di Desa Sukodono Kecamatan Dampit Kabupaten Malang

  • Nindi Karindra Universitas Negeri Surabaya
  • Agus Satmoko Adi Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Public service is one form of the State's efforts to fulfill the basic needs of every citizen. So that the effectiveness of a government system plays an important role in measuring the success of a service. The purpose of this study was to determine the strategy adopted by the village government in realizing the principle of effectiveness in the service of making Electronic Identity Cards (e-KTP) in Sukodono Village, Dampit District, Malang Regency. In order to achieve this goal, this research uses a qualitative research type with descriptive method. The data collection technique was through observation and interviews with the Sukodono Village Head and several village officials as supporting informants. The results obtained in the study show several strategies carried out by the village government to realize the principle of effectiveness in the service of making e-KTP in Sukodono Village such as strengthening the vision and mission, providing incentives to the apparatus, increasing accountability, determining organizational structure, and changing the performance of the apparatus. . This strategy is considered effective as an effort of the Sukodono village government in realizing the principle of effectiveness, especially in the service of making e-KTP in Sukodono Village, Dampit District, Malang Regency. 

Keywords: strategy, government, effectiveness.

References

Arianto, A., & Kahpi, A. (2020). Efektivitas Aplikasi Sistem Keuangan Desa (SISKEUDES). Alauddin Law Development Journal, 2(2), 183-194.

Arsik, S. F., & Lawelai, H. (2020). Penerapan Akuntabilitas, Efektivitas, dan Transparansi dalam Mewujudkan Good Governance: Studi Pemerintah Desa Banabungi. Jurnal Studi Ilmu Pemerintahan, 1(1), 1-7.

Bungin, Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya, Jakarta: Prenada Media Grup, 2009.

David Osborne dan Peter Plastrik. (2000). Memangkas Biroktrasi. PPM. Jakarta.

Gustiana, R. (2016). Efektivitas Pelayanan Pembuatan Kartu Tanda Penduduk Elektronik (E-KTP) Pada Kantor Kecamatan Baamang Kabupaten Kotawaringin Timur. Journal Ilmu Sosial, Politik dan Pemerintahan, 5(1), 1-14.

Ikhsan W R. (2017). Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance dalam Pelaksanaan Desa (Studi Desa Pesse. Kecamatan Donri-Donri. Kabupaten Soppeng). Skripsi Universitas Hasanuddin. Makassar.

J. Moelong, Lexy. (2014). Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.

Kaho. 2002. Manajemen Pelayanan Publik. Bandung: Alfabeta.

Lailiani, B. A. (2017). Strategi Pemerintah Desa Untuk Meningkatkan Partisipasi Masyarakat dalam Rangka Pembangunan Desa (Studi pada Desa Kemamang Kecamatan Balen Kabupaten Bojonegoro). JPAP: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 3(2).

Luas, J., Kimbal, M., & Singkoh, F. (2017). Efektivitas Pelayanan Publik Di Kelurahan Kakaskasen Dua Kecamatan Tomohon Utara Kota Tomohon. Jurnal Eksekutif, 2(2).

Lupiyoadi, Rambat, A. Hamdani (2001). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat.

Mansyur, S. (2013). Efektivitas Pelayanan Publik dalam Perspektif Konsep Administrasi Publik. Academica, 5(1).

Permatasari, I. A. (2020). Kajian Penerapan Prinsip Good Governance Pemerintah Kabupaten Lebak. Jurnal Kebijakan Pembangunan Daerah, 4(1), 33-48.

Prisanda, E., & Febrina, R. (2021). PenerapanTeknologi Informasi dan Komunikasi Berbasis Aplikasi SISPEDAL Dalam Rangka Mewujudkan Good Village Governance. Journal of Governance Innovation, 3(2), 155- 171.

Putra, H. S. (2017). Tata Kelola Pemerintahan Desa Dalam Mewujudkan Good Governace di Desa Kalibelo Kabupaten Kediri. Jurnal Politik Muda, 6(2), 110-119.

Putri, T. D. (2021). Strategi Peningkatan Pelayanan Publik Pada Masa Pandemi Covid- 19 Di Organisasi Perangkat Daerah Kota Pariaman. Menara Ilmu, 15(2).

Stella, M., & Rohman, A. (2019). Strategi Pelayanan Administrasi E-KTP Dalam Kajian Kepuasan Pelayanan (Studi di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Malang). JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 8(2), 12-19.

Sudiarti, S. (2019). Pengaruh Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance Terhadap Pelayanan. J-Politri Jurnal Menejemen Keuangan dan Komputer, 3(1), 46-56.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif dan RD. Bandung: Alfebeta

Supriatna, Tjahya. (2012). Managemen Pemerintahan Daerah. Jatinangor: IPDN.

Surahman, S., Akmal, M. A. M., & Nazaruddin, M. N. M. (2021). Implementasi Good Governance Di Kecamatan Gajah Putih Kabupaten Bener Meriah Tahun 2020 Pada Pelayanan Pembuatan Akta Jual Beli Tanah. Jurnal Transparansi Publik (JTP), 1(1), 20-28.

Published
2022-10-05
How to Cite
Karindra, N., & Adi, A. (2022). Strategi Pemerintah Desa dalam Mewujudkan Prinsip Efektivitas Pada Pelayanan Pembuatan E-KTP di Desa Sukodono Kecamatan Dampit Kabupaten Malang. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(1), 352-366. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n1.p352-366
Abstract Views: 244
PDF Downloads: 300