TINGKAT NASIONALISME ANGGOTA EKSTRAKURIKULER SANGGAR SENI AGAWE SANTOSO SMAN 1 SINGGAHAN TUBAN

  • Miftahul Jannah Universitas Negeri Surabaya
  • Listyaningsih Listyaningsih Universitas Negeri Surabaya

Abstract

This study aims to determine the level of nationalism of the extracurricular members of Sanggar Seni Agawe Santoso at SMAN 1 Singgahan Tuban. The research uses Coleman's rational choice theory. According to Coleman, actors are considered as individuals who have goals, actors also have a choice of basic value to be used to determine the choices and actions they want. This research uses quantitative research with descriptive design. Data collection techniques using a questionnaire filled out by 42 members. Analysis of the data used is to find the highest percentage of extracurricular members and the lowest. The results showed that the level of nationalism of the members of the Sanggar Seni Agawe Santoso extracurricular SMAN 1 Singgahan Tuban was 48% in the middle position. Extracurricular members of the Agawe Santoso Art Studio at SMAN 1 Singgahan Tuban have a moderate level of nationalism. This factor was found that the members still do not fully love the local culture. This is obtained because the members still have a sense of participating in preserving, developing and introducing their local culture.

References

A. A. Anwar Prabu Mangkunegara. 2019. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

A A. Irhandayaningsih. 2012. Peranan Pancasila Dalam Menumbuhkan Kesadaran Nasionalisme Generasi Muda Di Era Global. HUMANIKA, vol. 16, no. 9.

Affan, M Husin dan hafidh Maksum. 2016. Membangun Kembali Sikap Nasionalisme Bangsa Indonesia Dalam Menangkal Budaya Asing Di Era Globalisasi. Tersedia di (https://www.jurnal.unsyiah.ac.id) Diunduh 24 Juni 2022.

Agustin, Dyah Satya Yoga. 2011. Penurunan Rasa Cinta Budaya Dan Nasionalisme Generasi Muda Akibat Globalisasi. JSH (Jurnal Sosial Humaniora). Vol.04 No.02.

Alfaqi, M. 2016. Memahami Indonesia Melalui Prespektif Nasionalisme, Politik Identitas, Serta Solidaritas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Vol.28. (02).

Arikunto, Suharsimi. 2018. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Azwar, S. 2018. Reliabilitas dan validitas.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bungin, Burhan. 2017. Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Coleman, J. S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press.

Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Hidayat, Muhammad Farhan. 2021. Pembentukan Karakter Nasionalisme Peserta Didik Melalui Ekstrakurikuler Hizbul Wathan. Jurnal Sejarah & Pendidikan Sejarah FKIP Universitas Jambi. Vol.01. (01). 01-05.

Illahi, Mohammad Takdir. 2012. Pembelajaran Discovery Strategy dan Mental Vocational Skill. Jogjakarta: Diva Press.

Kariadi, Dodik. 2017. Menciptakan Generasi Yang Berwawasan Global Berkarakter Lokal Melalui Harmonisasi Nilai Kosmopolitan Dan Nasionalisme Dalam Pembelajaran Pkn. JPK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, Vol. 1, No. 2, Januari 2017 E-ISSN 2527-7057, P-ISSN 2545-2683

Listyarti, Retno, 2018. Pendidikan Kewarganegaraan untuk SMA dan MA Kelas XII.Jakarta: Esis.

Muslich, Masnur. 2011. Pendidikan Karakter, Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Nur, Muhammad. 2020. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya : UNESA.

Prasetyo, Y. A. 2014. Ilustrasi Cerita Fabel Sebagai Media Pendidikan Karakter Anak. Arty: Journal Of Visual Arts. 03 (01).

Ritzer, George & Barry Smart. 2012. Handbook Teori Sosial. Jakarta : Penerbit Nusa Media

Siswati, Utomo. 2018. Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Sikap dan Perilaku Sosial Peserta Didik Melalui Pembelajaran Sejarah di SMA PGRI 1 Pati. Jurnal of History Education. Vol6. (01). 2-12.

Sho’im, Achmad. 2020. Hubungan Ekstrakurikuler Pramuka Dengan Jiwa Nasionalisme Siswa Kelas IV dan V SDN Banyubiru 01 Kabupaten Semarang. Jurnal Waspada Undaris. Diunduh melalui 285985678.pdf

Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumadi Suryabrata. 2013. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Upe, Ambo. 2010. 2010. Tradisi Aliran dalam Sosiologi. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Wattimena, R. 2009. Indonesia, Nasionalisme, dan Ingatan Kolektif Mengembangkan Nasionalisme Indonesia Melalui Penegasan Ingatan Kolektif Melintas. International Journal Of Philoshopy. Vol.25. (02).

Yanti. N. 2016. Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Rangka Pengembangan Nilai-nilai Karakter SIswa untuk Menjadi Warga Negara yang Baik di SMA KOPRI Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. Vol.6. (11).
Published
2022-12-25
How to Cite
Jannah, M., & Listyaningsih, L. (2022). TINGKAT NASIONALISME ANGGOTA EKSTRAKURIKULER SANGGAR SENI AGAWE SANTOSO SMAN 1 SINGGAHAN TUBAN. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(2), 444-457. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n2.p444-457
Abstract Views: 117
PDF Downloads: 116