STRATEGI PEMBELAJARAN PPKn PADA PEMAHAMAN BELA NEGARA SISWA KELAS VIII DI SEKOLAH INKLUSI SMP MUHAMMADIYAH 2 KEDIRI

  • Komang Azalia Armaida Unesa
  • Oksiana Jatiningsih Unesa

Abstract

The purpose of this study is to describe the strategies used by teachers to provide an understanding of state defense for Children with Special Needs (CSN) in inclusive classes. This study uses a qualitative approach with a descriptive method which takes place at SMP Muhammadiyah 2 Kediri. This study uses Peaget's cognitive learning theory. The focus of this research is a strategy that includes planning and implementation by teachers to provide an understanding of defending the country in inclusive classes consisting of regular children and special needs children. The subjects in this study were a class VIII Civics teacher who taught inclusive classes and a class assistant teacher. Data collection techniques used in this research are participant observation, semi-structured interviews and documentation in the form of lesson plans and the results of learning scores. Based on the research results, the implementation of PPKn learning begins with making a learning implementation plan which is the same as between ABK and regular students, but in the implementation of learning for regular students it is adjusted to the RPP and for ABK modifications are made to the RPP according to their needs. In the implementation of learning the teacher also manages the class to make it easier for children with special needs to receive the stimulus provided by the teacher. The teacher provides an understanding of defending the country by interpreting the national anthem, delivering repeated material and demonstrations, delivering material in verbal and non-verbal languages, optimizing the understanding of defending the country with image media, and implementing school rules as a form of love for the homeland.
Kata Kunci: National Defense, Children in Need Special (CNS), Inclusive School.

References

Abdurrahman, M. 2003. Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Aunurrahman. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Budiyono. 2017. Memperkokoh Ideologi Negara Pancasila Melalui Bela Negara. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, V, 55-63.

Delphie, B. 2006. Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: Refika Aditama.

Devi, S. 2019. Strategi Guru PPKn bagi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, VII, 1253-1267.

Erna Juhaera, E. P. 2020. Implementasi Pendidikan Karakter pada Disabilitas. Jurnal Golden Age Universitas Hanzamwadi, IV, 12-19.

Garinda, D. 2015. Pengantar Pendidikan Inklusif. Bandung: Refika Aditama.

Hariswati Rachmadani Putri, A. M. 2020. Urgensi Pendidikan Bela Negara guna Membangun Sikap Nosionalisme pada Generasi Muda. Jurnal Ilmu Sosial dan Keislaman, VII, 257-271.

Hidayat, J. S. 2016. Desain Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) dalam Kelas Inklusif. JASSI_Anakku, XVII, 47-55.

Ilahi, M. T. 2013. Pendidikan Inklusi: Konsep dan Aplikasi. Jogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Istiqomah, D. W. 2019. Pembinaan Kesadaran Bela Negara Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, III, 133-143.

Khadijah. 2016. Implementasi Pendidikan Karakter pada Disabilitas. Medan: Perdana Publishing.

Lutfaidah, A. 2016. Pembelajaran PPKn bagi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, II, 815-825.

Marzuki, R. W. 2018. Pendidikan Bela Negara sebagai Tonggak Peradaban Jiwa Patriotisme Generasi Muda. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, III, 186-191.

Moelong, L. J. 2011. Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nester, W. R. 2010. Globalization – A short history of the modern world. New York: Palgrave Macmillan.

Noor, M.S.. 2002. Pendidikan Kewarganegaraan (Kewiraan).Yogyakarta: Liberty.

Peraturan Pemerintah (PP) No. 72 Tahun 1991 mengenai Pendidikan Luar Biasa (PLB)

Purwanti.2011. Manajemen Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Di SDLB Negeri Salatiga). Diakses pada 15 Mei 2022. Pukul 23:27 dari : http://digilib.uinsby.ac.id/8516/3/Bab.%20II.pdf

Rinarki,J. 2017. Pendidikan Dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Septiana, T. 2020. Pembelajaran Bela Negara dalam Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Upaya Membina Semangat Nasionalisme Mahasiswa STKIP PGRI Kota Sukabum. Jurnal Kajian Pendidikan Umum, VIII, 31-44.
Syaiful,B. 2014. Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta .

Umra, S. I. 2019. Penerapan Konsep Bela Negara, Nasionalisme atau Milterisasi Warga Negara. Lex Renaissance, IV, 164-178.Undang-Undang No. 20 tahun 2003 pasal 32 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2016 tentang Penyandang Disabilitas.

Widodo, S. 2011. Implementasi Bela Negara untuk Mewujudkan Nasionalisme. Jurnal Ilmiah CIVIS, I, 18-31.
Published
2022-12-06
How to Cite
Armaida, K., & Jatiningsih, O. (2022). STRATEGI PEMBELAJARAN PPKn PADA PEMAHAMAN BELA NEGARA SISWA KELAS VIII DI SEKOLAH INKLUSI SMP MUHAMMADIYAH 2 KEDIRI. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(2), 413-428. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n2.p413-428
Abstract Views: 404
PDF Downloads: 386