PENERAPAN METODE DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PEMELIHARAAN MESIN KENDARAAN RINGAN (PMKR) KELAS XI TKR DI SMK NEGERI 1 BENDO

  • viby yuan kurnia Universitas Negeri Surabaya
  • I Made Arsana Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Abstract
This study aims to see an increase in students learning activity and output through the application of
Discovery Learning in the light vehicle engine maintenance subject at SMK Negeri 1 Bendo. This research
is included in Classroom Action Research (CAR) with two cycles. The subjects of this study were 35
students of class XI TKR. The data were collected using observation techniques by the teacher to observe
student behavior during the learning process, learning output tests function to measure the improvement of
students learning outcomes, and documentation as a support and reinforcement of observational data. The
results found in this research were that in the first cycle, the percentage of student learning activities
reached 47%, and in the second cycle, there was an increase to 82%. It means that there is an increase in
student activity in cycle II. Then, in the learning outcomes in cycle I, the average class score reached 69.8,
and the percentage of completeness was 50%. In cycle II, the average class score reached 75.5, and the
percentage of completeness reached 83%. It means that there is an increase in the percentage of learning
outcomes and completeness of students from the previous cycle
Keywords: Discovery Learning, PTK, Activities, Learning Outcomes

References

1. Ariyanto, S. R., Arsana, I. M., & Ulum, R. (2019)."
Pengembangan Modul Radiator Trainer untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Jurusan
Teknik Mesin UNESA". Jurnal Dinamika
Vokasional Teknik Mesin Volume 4 Tahun
2019 Hal 83 - 92
2. Baharuddin, H., & Wahyuni, E. N. (2007). Teori Belajar
dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz
Media.
3. Firdaus, A. N., & Arsana, I. M. (2014). "Penerapan
Strategi PQ4R Pada Model Pembelajaran
Guided Discovery Untuk Meningkatkan
Kompetensi Sistem Suspensi Pada Siswa Kelas
XII TKR di SMK PGRI 1 Lamongan". JPTM.
Volume 03 Nomor 01 Tahun 2014, 25-31.
4. Hanafiah, N. (2012). Kosep Strategi Pembelajaran.
Bandung: Refika Aditama.
5. Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual
dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia
Indonesia.
6. Katadata. (2021). Pengangguran di Indonesia Paling
Banyak Lulusan SMK | Databoks.
https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/
11/24/pengangguran-di-indonesia-palingbanyak-lulusan-smk
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013).
7. Implementasi Kurikulum 2013: Penyusunan
Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP)
SD/SMP/SMA/SMK. Jakarta: Kementerian
Pendidikan dan Kebudayaan.
8. Mukhlason, A., Winanti, T., & Yundra, E. (2020).
Analisa Indikator SMK Penyumbang
Pengangguran di Provinsi Jawa Timur. Journal
of Vocational and Technical Education (JVTE),
2(2), 29–36.
https://doi.org/10.26740/jvte.v2n2.p29-36
9. Rosyadi, A., & Arsana, I. M. (2019). "Penerapan Model
Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata
Pelajaran AC Mobil Pada Siswa Kelas XI TKR
1 di SMKN 1 Arosbaya Bangkalan". JPTM.
Volume 08 Nomor 03 Tahun 2019, 54-59
10. Ruhimat, T. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran.
Jakarta: Rajawali Pers.
11. Setiawan, A., & Arsana, I. M. (2018). "Penerapan Model
Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Berbasis
Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil
Belajar Pada Mata Pelajaran Pemeliharaan
Chasis Dan Pemindah Tenaga Kelas XI TKR 2
di SMK Negeri 7 Surabaya". JPTM. Volume 07
Nomer 02 Tahun 2018, 63-67.
12. Subagyo, C. A., & Arsana, I. M. (2021). "Keefektifan
Model Pembelajaran Student Facilitator and
Explaining Dalam Meningkatkan Aktivitas dan
Hasil Belajar Peserta Didik". JPTM. Volume 10
Nomor 02 Tahun 2021, 82-90.
13. Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran
Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, dan
Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat
Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
Published
2023-01-04
Section
Pendidikan Teknik Mesin
Abstract Views: 37
PDF Downloads: 55