THE INFLUENCE OF BOOK CREATOR LEARNING MEDIA ON STUDENT LEARNING OUTCOMES OF LIGHT VEHICLE ENGINEERING SKILLS COMPETENCE AT SMKN 1 JABON

  • Ayu Rahmanda Leona Putri Universitas Negeri Surabaya
  • Rachmad Syarifudin Hidayatullah Universitas Negeri Surabaya

Abstract

The learning process requires supporting facilities in the form of media and interesting learning models to support successful learning, namely good learning outcomes. The aim of this research is to analyze the influence of the Book Creator learning media on student learning outcomes in the cognitive domain. The type of research used is pre-experimental research with a One Group Pretest Posttest design. The sample used was 60 students in class XI TKR 1 and 2. Data analysis takes the form of item analysis, analysis requirements test, T-Test using Paired Sample T Test, and N-Gain Test. The T-Test test with the Paired Sample T-Test model gets Sig results. (2-tailed) 0.000 < 0.05 so Ho is rejected and Ha is accepted. This shows that the use of Book Creator learning media influences student learning outcomes in the cognitive domain. The Book Creator learning media influences learning outcomes because it has an attractive cover, presents the material with clear images and learning videos that are appropriate to the material so that XI TKR students at SMKN 1 Jabon can better understand the Air Conditioning system material and have an impact on learning outcomes.

Keywords: Learning Media, Book Creator, Problem Based Learning, Learning Outcomes.  

References

1. Admadianti, N. T., & Irfa’i, M. A. (2016). Pengembangan Modul Teknologi Mekanik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Teknik Pemesinan SMK Negeri 3 Buduran Sidoarjo.
2. Agustina, E. (2015). Pengaruh Desain Sampul Buku Terhadap Minat Baca Siswa di Perpustakaan MAN Yogyakarta III.
3. Aisyah, Panjaitan, R. G. P., & Marlina, R. (2016). Respon Siswa Terhadap Mediae-Comic Bilingual Sub Materi Bagian-Bagian Darah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(3), 1–10.
4. Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., Arifianto, T., Kamaruddin, I., Malahayati, E. N., Hapsari, S., Jubaidah, W., Yanuarto, W. N., Agustianti, R., & Kurniawan, A. (2022). Media Pembelajaran.
5. Ambarini, R., KA, A. P., & Zahraini, D. A. (2022). Statistics SPSS Tutorial & Practice. UPT Penerbitan Universitas PGRI Semarang Press.
6. Anas, R. P. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Baca Siswa Terhadap Koleksi Buku Islam Di Perpustakaan Madrasah Aliyah Swasta (MAS) Batu Taba. In Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Batusangkar.
7. Anggraeni, D. M., Prahani, B. K., Suprapto, N., Shofiyah, N., & Jatmiko, B. (2023). Systematic Review Of Problem Based Learning Research In Fostering Critical Thinking Skills. Thinking Skills and Creativity, 49, 101334. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101334
8. Anik, Hanif, M., & Mansur, R. (2020). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Menggunakan Media Gambar Pada Kelompok A Di RA At Thhayyibah Balongdowo Candi Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 2–5.
9. Apriadi, N., Iskandarsyah, & M, S. (2014). Pengaruh Media Visual Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pada Pelajaran Sejarah Siswa.
10. Ashari, D. M. (2019). Analisis Faktor-Faktor Internal Dan Eksternal Dalam Proses Pembelajaran Teknik Konstruksi Fabrikasi Logam Kelas XI di SMK Negeri 1 Seyegan.
11. Ayuwardani, M. (2023). Pemahaman Materi Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Matakuliah Praktek. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 213–221. https://doi.org/10.59024/jise.v1i2.130
12. Azizah, S. N., & Masub Bakhtiar, A. (2022). Gaya Belajar Audio Visual Dan Kinestetik Melalui Video Edukasi Terhadap Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 5(2), 2022.
13. Christiawan, Y. (2022). Pengaruh Minat Membaca Buku Teks, Kemandirian Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPS Peserta Didik Kelas VII di SMP Negeri 4 Mojokerto. Nuris Journal of Education and Islamic Studies, 2(1), 38–46. https://doi.org/10.52620/jeis.v2i1.21
14. Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika 2019, 181–188. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.4273
15. Fitria, E. (2021). Pengembangan Buku Elektronik Materi Indahnya Kebersamaan Dengan Menggunakan Book Creator di Kelas IV MI. Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya.
16. Fitrianna, D., Hasanah, F. N., & Ernawati, S. (2022). Inovasi Media Pembelajaran Menggunakan Book Creator di SDN Kadumerak 1. Nasional Pendidikan 353–362.
17. Gustina, H. (2020). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar Negeri 68 Kota Bengkulu. Universitas Islam Negeri Bengkulu. http://dx.doi.org/10.1016/j.jaad.2013.01.032
18. Hakim, A., & Amir, S. (2018). Pengaruh Perasaan, Ketertarikan Dan Keterlibatan Terhadap Minat Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Peserta Didik Pada SMA Paba Binjai. Visipena Journal, 9(2), 406–426. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i2.470
19. Islahuddin, M. A. (2015). Penggunaan Media Animasi Berbasis Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Sistem EFI (Electronic Fuel Injection). Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 15(2), 98–102.
20. Junaedi, I. (2019). Proses Pembelajaran yang Efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25.
21. Kurniawan, M. R. (2017). Analisis Karakter Media Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Peserta Didik. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(491–506).
22. Kusumatuty, A. J., Baedhowi, & Murwaningsih, T. (2018). Penerapan E-Book dalam Proses Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Seminar Nasional HARDIKNAS 2018, 1–5.
23. Lubis, W. K. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Dalam Mengenal Konsep Bilangan Di Tk Ummi Erni Tahun Ajaran 2018/ 2019. In Junal Raudhatal (Vol. 6, Nomor 4). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
24. Mardhiah, A., & Ali Akbar, S. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 16 Banda Aceh. Lantanida Journal, 6(1), 49. https://doi.org/10.22373/lj.v6i1.3173
25. Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v1i2.7
26. Ningsih, A. (2018). Pengaruh Keaktifan Siswa Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X di SMAN 2 Gunung Sahilan. 6(2), 157–163.
27. Nurjadid. (2022). Revealing the Future of Graphology-Based Students (Handwriting Analysis) and E-Bookcreator-Based Learning in State MA Salatiga. Formosa Journal of Science and Technology, 1(7), 921–930. https://doi.org/10.55927/fjst.v1i7.1873
28. Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Buku Ajar Dasar-Dasar Statistik Penelitian.
29. Oktavera, S. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Universitas Negeri Jakarta, 327–338.
30. Oktavia, M., Prasasty, A. T., & Isroyati. (2019). Uji Normalitas Gain untuk Pemantapan dan Modul dengan One Group Pre and Post Test. Simposium Nasional Ilmiah dengan tema: (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah melalui Hasil Riset dan Pengabdian kepada Masyarakat), November, 596–601. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.439
31. Pemerintah Indonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Vol. 4, Nomor 1, hal. 147–173).
32. Priadana, S., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif (Nomor 1). Pascal Books.
33. Rahman, A. A. (2011). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Diam Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Peusangan Bireun. V(2), 63–66.
34. Rahmi, L. (2018). Perancangan E-Module Perakitan Dan Instalasi Personal Komputer Sebagai Media Pembelajaran Siswa SMK. 21(2), 105–111.
35. Rohmawatiningsih. (2013). Pelaksanaan Proses Pembelajaran Matematika Kelas VIII Homeschooling Kak Seto Semarang. 5–24.
36. Safitri, M., Yennita, & Idrus, I. (2018). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Melalui Penerapan Model Problem Based Learning (PBL). Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 103–112. https://doi.org/10.33369/diklabio.2.1.103-112
37. Saputra, A., Kartono, & Djuzairoh, S. (2014). Pemanfaatan Media Pada Pembelajaran IPA Kelas V SDN Terakreditasi B Se-Kecamatan Pontianak Barat. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran. https://media.neliti.com/media/publications/214825-pemanfaatan-media-pada-pembelajaran-ipa.pdf
38. Sawab, B. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosialdi MI Mathla’ul Anwarsindang Sari Lampung Selatan.
39. Suaib, N. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Elektronik Terhadap Efektivitas Pembelajaran Peserta Didik MI Ddi Silopo Kecematan Binuang Kabupaten Polewali Mandar. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Parepare.
40. Sudriansyah, H., Burhanuddin, B., & Saharudin, S. (2022). Pengaruh Minat Baca Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas XI. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 13(2), 102. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v13i2.9122
41. Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Alfabeta, CV.
42. Suhirno, Ahmad, W. K. S., & Idris, F. (2022). Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz Pada Kelas IV SDN Karangsari 05. Pinisi: Journal of Teacher Professional, vol.3., No(April), 1019–1024. https://ojs.unm.ac.id/TPJ
43. Suja, I. W. (2019). Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran. Carbohydrate Polymers, 6(1), 5–10.
44. Sundari, N. (2013). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar.
45. Supiadi & Julung. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Biologi SMA. JPS (Jurnal Pendidikan Sains), 4(2), 60–64. https://doi.org/10.17977/jps.v4i2.8183. Jurnal Pendidikan Sains, 4(2), 60–64. http://journal.um.ac.id/index.php/jps/article/view/8183
46. Supryadi, P. E., Jampel, I. N., & Riastini, P. N. (2013). Penerapan Media Video Pembelajaran Sebagai Aplikasi Pendekatan Contekstual Teaching Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Ejournal Undiksha.
47. Syahrum, & Salim. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bandung : Cipustaka Media.
48. Taufiqoh, P. L., & Indana, S. (2012). Profil Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia. 1(2), 1–4.
49. Thoriq, A. S., & Hamid, A. (2023). Urgensi Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. Inspiratif Pendidikan, 12(1), 69–77. https://doi.org/10.24252/ip.v12i1.37347
50. Ulyana, Harto Nuroso, & Fenny Roshayanti. (2023). Keefektifan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas Iv Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 441–453. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1548
51. Vitamaya, O. I. R. (2013). Pentingnya Belajar Mandiri Bagi Peserta Didik di Perguruan Tinggi. Jurnal IKRA-ITH Humaniora Vol 4 No 2 Bulan Juli 2020, 4(1), 50–55.
52. Wardani, W. F. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning ( PBL ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS KELAS IV MI Islamiyah Sumberrejo Batanghari Tahun Pelajaran 2017/2018. 1–93.
53. Yuwanita, E., Wulansari, D., Program, P., Pendidikan, S., Keluarga, K., & Teknik, F. (2018). Keefektifan Penggunaan Media Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Ffej, 07(1), 10. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ffe/index
Published
2024-07-04
Section
Pendidikan Teknik Mesin
Abstract Views: 0