INTERROGATIVE SENTENCE OF COSMETIC ADVERTISEMENT HEADLINES IN COSMOPOLITAN MAGAZINE

  • IRMA DEWI SHAFITRI

Abstract

Iklan menjadi hal yang penting dalam masyarakat, banyak gaya dan teknik dalam menggunakan bahasa telah digunakan untuk membuat mereka lebih menarik dari yang lain. Beberapa definisi iklan  (Starch, 1923) menunjukkan bahwa "Definisi paling sederhana dari iklan, dan salah satu yang mungkin akan memenuhi uji pemeriksaan kritis, adalah iklan yang menjual dalam bentuk cetak." Tidak bisa dipungkiri bahwa iklan memiliki dampak yang cukup besar bagi pembaca walaupun perlu membuat berbagai kalimat sebagai strategi dalam iklan untuk mempengaruhi minat pembaca. Majalah Cosmopolitan adalah salah satu yang paling majalah populer di dunia dengan tujuannya pembaca yang umumnya perempuan. karena sebagian besar iklan yaitu kosmetik,
Penelitian ini berfokus pada kalimat tanya yang ada dalam iklan yang merupakan gaya penulisan yang berbeda.  Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi berbagai jenis kalimat interogatif yang digunakan oleh copywriter untuk mengatur kalimat. Dan juga keterkaitan dengan slogan dimana banyak slogan tidak menggunakan jawaban yang cocok dengan judul yang merupakan kalimat tanya. Penelitian ini adalah untuk menganalisis koneksi melalui teori kohesif dan co-text. Penulis menggunakan metode deskriptif kualitatif dan menggunakan beberapa teori dari Quirk (1985), Cutting (2002) dan Halliday dan Hassan (1976). Dalam analisis data, penulis melakukan beberapa proses analisis, yaitu: (1) mengelompokkan ciri-ciri atau karakteristik utama dari kalimat intterogative melalui teori Quirk, dan (2) menganalisis hubungan headline dan tagline .
Hasilnya menunjukkan perbedaan karakteristik dari iklan kosmetik yang ditemukan di majalah cosmopolitan dalam edisi Agustus 2013 sampai Maret 2014 dan menunjukkan bahwa hubungan antara judul dan slogan (headline & tagline) di data tidak hanya diciptakan oleh hubungan tanya jawab sekilas , namun hubungan ini tampaknya diciptakan oleh adanya kohesi dan hubungannya dalam co-text.

 

Kata kunci: Advertisement, interrogative sentence, headlines, cosmopolitan magazine

 

 

ABSTRACT

Advertisements is becoming more important in society, many styles and techniques in using languages have been used to make them more interesting than the others. There are many definitions of advertisement. (Starch, 1923) suggests that “The simplest definition of advertising, and one that will probably meet the test of critical examination, is that advertising is selling in print." Cannot be denied that advertising has a big enough impact to the reader that the need to make various sentences as a strategy in advertising is getting higher to influence the reader’s interest. Cosmopolitan Magazine is one of most popular magazines in the world with its aim of readers being generally women. Since most of its advertisements are about cosmetics, there are more variations in how they are put as attractions to the readers.

This study focuses on the interrogative sentence exist in the advertisement which is the different styles of writing advertising. The purpose of the study is to identify the different types of interrogative headlines which is used by the copywriter to arrange the sentences. And also the connectedness with the taglines where many of the taglines doesn’t use the suitable answer with the interrogative headline itself. Thus, this study is to analyze the connection through the theory of cohesive and co-text. The writer applies descriptive qualitative method and uses some theories from Quirk (1985), Cutting (2002) and Halliday and Hassan (1976). In the data analysis, the writer does some process of analysis, they are: (1) classifying the major classes of the intterogative sentence through the theory of major classes by Quirk, and (2) analyzes the connection of the interrogative headlines and the taglines.

The result shows the differences of the major classes of the cosmetics advertisement found in the cosmopolitan magazine in the edition of August 2013 until March 2014 and shows that the connection between headlines and taglines in the data is not simply created by question-answer relationship at glance, but the relation is apparently created by the presence of cohesion and relation within the co-text. And also found the general cohesion types in the data which are reference, substitution, ellipsis, and the lexical cohesion.

Published
2014-08-21
How to Cite
DEWI SHAFITRI, I. (2014). INTERROGATIVE SENTENCE OF COSMETIC ADVERTISEMENT HEADLINES IN COSMOPOLITAN MAGAZINE. LANGUAGE HORIZON, 2(03). https://doi.org/10.26740/lh.v2n03.p%p
Abstract Views: 106
PDF Downloads: 84