THE USE OF MUSIC VIDEO LYRICS AS A MEDIA TO TEACH LISTENING TO THE TENTH GRADERS OF SMKN 2 BOYOLANGU TULUNGAGUNG

  • HAPPY SEPTRIA ARIATI

Abstract

Abstrak

Peneltian ini menunjukkan bahwa penggunaan music video lyrics sebagai media pembelajaran telah diimplementasikan untuk mengajar listening pada siswa kelas sepuluh di SMKN 2 Boyolangu, Tulungagung. Media ini tidak hanya dapat meningkatkan minat siswa namun juga dapat membuat mereka lebih tertarik ikut serta dalam kegiatan belajar di kelas. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan bagaimana guru menggunakan music video lyrics untuk mengajar listening pada siswa kelas sepuluh, dan mendiskusikan hasil dari kemampuan pemahaman mendengarkan dan respon siswa setelah penggunaan music video lyrics. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Dengan subjek penelitian guru dan siswa kelas X-AP-1 SMKN 2 Boyolangu, Tulungagung. Instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah catatatan saat dilapangan, tugas siswa, dan interview. Hasil penelitan dari penggunaan music video lyrics sebagai media pembelajaran menunjukan bahwa guru telah mengikuti prosedur pembelajaran mendengarkan dari ahlinya. Bagaimanapun juga, guru dapat mengelola dengan sukses pengunaan music video lyrics untuk mengajar mendengarkan dengan hasil yang membawa manfaat dapat membantu kemampuan mendengarkan siswa. Hasil dari kemampuan mendengarkan siswa setelah penggunaan music video lyrics menunjukan hasil yang bagus. Banyak siswa yang  memenuhi kriteria mendengarkan komprehensif. Dan juga, siswa menunjukan respon positif pada penguunaan music video lyrics sebagai media pembelajaran. Hal ini dapat dilihat dari respon mereka bahwa mereka tertarik dengan media ini dan mereka merasa media ini cukup membantu dan memotivasi mereka dalam proses kegiatan pembelajaran.

Kata kunci: music video lyrics, teaching listening, teaching and learning media, tenth graders

 

Abstract

This study showed that the use of music video lyrics as media has been implemented to teach listening to the tenth graders of SMKN 2 Boyolangu, Tulungagung. The media not only could increase the students’ interest but also could make them engaged better in the classroom activities. Thus, this study aimed at describing how the teacher used the music video lyrics to teach listening to the tenth graders, and discussing the result of the students’ listening ability and the students’ responses after the use of music video lyrics. This study was a descriptive qualitative research. The subjects were the teacher and the students of X-AP-1 SMKN 2 Boyolangu, Tulungagung. The instruments used in this research were field note, students’ task, and interview. The result of the use of music video lyrics as media showed that the teacher followed the procedure of listening activity suggested by the experts. Regardless, the teacher managed to successfully implement the use of music video lyrics to teach listening with the result that it brought some advantages that could assist the students’ listening ability. The result of students’ listening ability after the use of music video lyrics indicated a good result. Most of the students met the criteria of listening comprehension. Also, the students had positive responses toward the use of music video lyrics as media. It can be seen from their responses that they were interested in the media and they felt that the media was helpful and very motivating in a teaching and learning process.

 

Keywords: music video lyrics, teaching listening, teaching and learning media, tenth graders

Published
2015-07-23
How to Cite
SEPTRIA ARIATI, H. (2015). THE USE OF MUSIC VIDEO LYRICS AS A MEDIA TO TEACH LISTENING TO THE TENTH GRADERS OF SMKN 2 BOYOLANGU TULUNGAGUNG. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/12377
Abstract Views: 24
PDF Downloads: 431