THE IMPLEMENTATION OF OUTLINE TECHNIQUE TO TEACH WRITING RECOUNT TEXT TO EIGHTH GRADERS OF SMP NEGERI 43 SURABAYA

  • HARYANTO S. SINAGA

Abstract

Abstrak

Penelitian ini dilaksanakan untuk mengetahui bagaimana siswa SMP Negeri 43 menggunakan outline dan kemampuan menulis mereka setelah menggunakan outline. Namun, sulit bagi siswa untuk mencapai target pembelajaran. Untuk menyelesaikan masalah ini, guru harus memiliki kegiatan yang kreatif, dan menggunakan teknik outline dapat digunakan sebagai teknik pembelajaran alternatif yang akan membuat siswa lebih menikmati kegiatan menulis. Dalam penelitian ini, menggunakan outline merupakan teknik yang disarankan untuk mengajar menulis teks recount. Maka, terdapat beberapa hal yang akan dianalisa: 1) Bagaimana guru mengimplementasikan outline untuk mengajar teks recount pada siswa kelas delapan di SMP Negeri 43 Surabaya? 2) Bagaiamana kemampuan siswa dalam menulis teks recount setelah penggunaan outline? 3) Bagaiaman respon siswa dalam kegiatan menulis teks recount setelah implementasi outline?. Berkaitan dengan rumusan masalah tersebut, penelitian ini dilakukan secara kualitatif dan hasil penelitian dijelaskan dalam bentuk kata-kata. Selain itu, data dikumpulkan melalui catatan lapangan, wawancara, dan tugas menulis siswa. Penelitian ini dilakukan dalam tiga observasi di SMP Negeri 43 Surabaya untuk mengetahui implementasi penggunaan outline untuk mengajar menulis teks recount pada siswa kelas delapan dan kemampuan siswa setelah penggunaan outline. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa menggunakan outline untuk mengarahkan siswa dalam menulis. Implementasi penggunaan outline dapat menstimulasi ide siswa. Hal ini juga dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis paragraf teks recount yang baik dengan menggunakan bahasa mereka sendiri. Berdasarkan tugas menulis siswa dalam observasi, dapat dilihat bahwa banyak siswa yang telah memenuhi kriteria menulis teks recount karena mereka telah memahami materi dengan baik. Kemampuan menulis siswa menjadi lebih baik setelah implementasi teknik outline. Hal ini dapat dilihat dari tugas menulis siswa. Guru mengarahkan siswa menulis teks recount dengan menggunakan teknik outline dengan baik. Dapat disimpulkan bahwa outine dapat digunakan untuk mengajar kemampuan menulis teks recount. Hal ini dapat membantu siswa dalam menstimulasi ide mereka dalam menulis teks recount.

 

Kata kunci: teknik outline, teks recount, menulis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abstract

This study was conducted to know how using outline by the students in SMP Negeri 43 Surabaya and their ability in writing after using outline. However, writing is difficult for students to achieve the teaching and learning target. In order to solve this problem, the teacher should have creative activity, and the using outline can be an alternative way as a learning technique that will make students enjoy and easy to write. In this study, using outline is offered to teach writing recount text. Thus, there are three things that would be analyzed: 1) How does the teacher implement outline to teach writing recount text to eighth graders of SMP Negeri 43 Surabaya? 2) How is the students’ ability in writing recount text after implementation of outline to eighth graders of SMP Negeri 43 Surabaya? 3) How is the students’ response in writing recount text after implementation of outline to eighth graders of SMP Negeri 43 Surabaya?. Dealing with those questions, this study was conducted qualitatively so that the result would be described in the form of words. Moreover, the data were collected through field note, interview, and students’ task in writing. This study was done during three observations in SMP Negeri 43 Surabaya to find out the implementation of using outline to teach writing recount text for the eighth graders and the students’ ability after being taught by using this technique. The result of the study revealed that the students used outline to guide the students to write their ability in writing. The implementation of using outline can stimulate the students’ idea. It also can make the students’ ability in making a good paragraph writing of recount text using their own language. Based on the students’ tasks writing result in the observation, it could be seen that there were many students who had already fulfilled the criteria of writing recount text since they master their material well. The students’ ability gets better after the implementation of using outline. It could be seen from their task in writing. The teacher also was quite good when guiding the students to use outline as their way in writing recount text. In short, using outline can be implemented to teach writing recount text. It can help the students to stimulate their ideas more in writing recount text.

 

Key words: Outline Technique, Recount Text, Writing

Published
2015-07-23
How to Cite
S. SINAGA, H. (2015). THE IMPLEMENTATION OF OUTLINE TECHNIQUE TO TEACH WRITING RECOUNT TEXT TO EIGHTH GRADERS OF SMP NEGERI 43 SURABAYA. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/12380
Abstract Views: 80
PDF Downloads: 36