THE EFFECTIVENESS OF GUIDE NOTE TAKING IN TEACHING READING NEWS ITEM TEXTS TO THE TENTH GRADERS OF MA MA’ARIF PUTER

  • RETNO RACHMAWATI

Abstract

Abstrak Terdapat empat keahlian yang harus dikuasai dalam mempelajari bahasa Inggris, salah satunya, yaitu membaca. Dalam sekolah menengah keatas terdapat beberapa teks yang harus dipelajari, diantaranya teks news item. Teks ini bersifat informatif dan memberikan suatu berita atau informasi kepada para pembacanya serta berita yang diinformasikan merupakan berita yang penting atau layak untuk diinformasikan. Bransford (1994) menyebutkan bahwa kesulitan-kesulitan yang ada dalam pemahaman membaca erat kaitannya dengan kurangnya pengetahuan latar belakang dari teks tersebut. Dengan mempertimbangkan hal ini, penelitian eksperimental kuantitatif ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa dalam news item teks melalui teknik guide note taking. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas sepuluh di MA Ma’arif Puter Lamongan. Peneliti menggunakan tiga kelas dalam penelitian ini, yaitu kelompok eksperimen, kelompok control dan kelompok try out. Peneliti memilih dua puluh delapan siswa untuk setiap kelompok. Penelitian dilakukan sebanyak empat pertemuan dengan rincian pertemuan pertama untuk pre-test, pertemuan kedua dan ketiga untuk treatment, dan pertemuan terakhir untuk post-test. Hasil dari penelitian menunjukkan terdapat peningkatan kemampuan membaca siswa melalui teknik guide note taking. Oleh karena itu, peneliti menyarankan kepada guru bahasa Inggris untuk mengajar siswa menggunakan teknik guide note taking dalam keahlian membaca untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa. Kata kunci: membaca, teks news item, guide note taking . Abstract There are four skills that must be mastered by the students, one of which is a reading. In senior high schools there are some texts that must be taught, such as news item text. This text is kind of informative text to give factual news or information to the readers and the news is considered newsworthy or important. Bransford (1994) mentions that difficulties in comprehension may be attributed to the lack of background knowledge presumed by the text. Considering this, this experimental quantitative research aims to improve students’ reading ability of news item texts using guide note taking as a technique. The subject of this study was the tenth graders of MA Ma’arif Puter Lamongan. The researcher used three classes in this study. They are an experiment group, a control group and a try out group and chose twenty eight students for each group. The research was conducted in four meetings, the first meeting was for doing pre-test, the second and third meeting were for giving treatment and the last meeting was for doing post-test. The result showed that there is improvement on students’ reading ability using guide note taking as a technique. Therefore, the researcher recommends that English teachers when taught the students using guide note taking as a technique in reading skill to improve students’ reading ability. Keywords: reading, news item text, guide note taking
Published
2015-07-28
How to Cite
RACHMAWATI, R. (2015). THE EFFECTIVENESS OF GUIDE NOTE TAKING IN TEACHING READING NEWS ITEM TEXTS TO THE TENTH GRADERS OF MA MA’ARIF PUTER. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/12412
Abstract Views: 29
PDF Downloads: 25