THE EFFECTIVENESS OF ACTIVATING STUDENTS’ PERIPHERAL LEARNING STRATEGY ON TEACHING DESCRIPTIVE TEXT WRITING FOR THE TENTH GRADERS IN SMANEGERI 1 NGANJUK

  • MEI ARDANING TYAS

Abstract

Abstrak

                Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas dari pengaktifan peripheral learning strategy pada kemampuan menulis teks deskriptif siswa. Dua kelas telah dipilih dan secara acak dibagi menjadi dua kelompok, yaitu kelompok kontrol dan eksperimental. Mereka berada pada tingkat yang sama yaitu pada kelas sepuluh di SMA Negeri 1 Nganjuk. Sebelum memberikan perlakuan khusus, tes menulis telah diberikan pada kedua kelompok sebagai pre-tes. Lalu, peripheral learning dari kelompok eksperimental diaktifkan sebagai perlakuan khusus, sedangkan kelompok kontrol diajar dengan menggunakan metode tradisional. Setelah pemberian perlakuan khusus, post-tes diberikan pada kedua kelompok. Sebuah analisis t-test pada SPSS 16.00 digunakan untuk menganalisa hasil pre-tes dan post-tes dari kelompok kontrol dan eksperimental. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa pengaktifan dari peripheral learning strategy memiliki efek yang signifikan untuk meningkatkan kemampuan menulis teks deskriptif siswa, (P<.05).

 

Kata Kunci: Menulis, Teks Deskriptif, Peripheral Learning Strategy

 

Abstract

                This study is an effort to know the effectiveness of activating students’ peripheral learning strategy on students’ descriptive text ability. Two classes were selected and randomly divided into two groups, namely experimental and control groups. They were on the same level that is on the tenth grade of SMA Negeri 1 Nganjuk. Before giving the treatment, a writing test was administered to both groups as pre-test. Then, the peripheral learning of experimental group was activated as a treatment, while the control group was taught by traditional way. After giving treatment, a post-test was administered to both groups. A t-test on SPSS 16.00 was used to analyze the result of pre-test and post-test from experimental and control groups. The results showed that the activation of peripheral learning strategy had a significant effect to improve the students’ descriptive writing ability, (P<.05).

 

Keywords: Writing, Descriptive Text, Peripheral Learning Strategy

Published
2015-08-14
How to Cite
ARDANING TYAS, M. (2015). THE EFFECTIVENESS OF ACTIVATING STUDENTS’ PERIPHERAL LEARNING STRATEGY ON TEACHING DESCRIPTIVE TEXT WRITING FOR THE TENTH GRADERS IN SMANEGERI 1 NGANJUK. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/12810
Abstract Views: 11
PDF Downloads: 151