THE USE OF TOTAL COMMUNICATION TO TEACH ENGLISH VOCABULARY TO DEAF STUDENTS OF ELEVENTH GRADE IN SMALB NEGERI BLITAR  

  • ADITYA FEBRIHANA WAHYUNINGTYAS

Abstract

Abstrak

Bahasa Inggris adalah salah satu mata pelajaran pokok yang diajarkan kepada semua siswa di Indonesia, termasuk kepada siswa yang tuli. Komunikasi Total (Komtal) adalah sebuah model komunikasi yang menggunakan semua media komunikasi yang tersedia dan model ini digunakan oleh Guru Bahasa Inggris di SMALB Negeri Blitar untuk mengajar Bahasa Inggris kepada siswa yang tuli. Tujuan penelitian ini adalah (1) untuk mendeskripsikan bagaimana guru menggunakan Komtal untuk mengajar Bahasa Inggris kepada siswa kelas sebelas yang tuli di SMALB Negeri Blitar, (2) untuk memaparkan respon siswa terhadap pelaksanaan Komtal, dan (3) untuk menjelaskan kemampuan kosa kata siswa. Penelitian ini adalah penelitian metode campuran dengan desain paralel dimana data kualitatif dan kuantitatif dianalisa secara terpisah; hasil analisa dilaporkan dalam dua bagian tulisan yang berbeda namun tetap dalam lingkup laporan yang sama. Subjek penelitian ini adalah Guru Bahasa Inggris dan siswa kelas sebelas yang tuli di SMALB Negeri Blitar. Instrumen penelitian yang digunakan adalah catatan lapangan, petunjuk wawancara, pertanyaan dalam angket, dan tes untuk siswa. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa guru melaksanakan Komtal dengan baik; guru menggunakan Bahasa Isyarat Indonesia dan ejaan jari; guru mendorong siswa untuk menggunakan kemampuan membaca-bibir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa merasa terbantu dengan pelaksanaan Komtal. Dapat disimpulkan pula bahwa rata-rata kelas sebesar 75 memenuhi nilai minimum; sedangkan untuk rata-rata individu, terdapat seorang siswa yang memenuhi nilai minimum dengan memperoleh nilai 100 dan terdapat tiga siswa yang tidak dapat memenuhi nilai minimum karena hanya memperoleh nilai sebesar 66.67.

Kata kunci: Komunikasi Total, Siswa yang Tuli, Kelas Sebelas, Respon Siswa, Kosa Kata.

 

Abstract

English is one of compulsory subjects taught to Indonesian students, including the deaf students. Total Communication (TC) is a model communication which uses all available communication media and it was used by the English teacher of SMALB Negeri Blitar to teach English to deaf students. The objectives of this study are (1) to describe how the teacher implements TC to teach English to deaf students of eleventh grade in SMALB Negeri Blitar, (2) to interpret the students’ response toward the implementation of TC, and (3) to provide an explanation about students’ vocabulary mastery. This study is a mixed method research with parallel design in which qualitative and quantitative data were analyzed separately; the result of the analysis were reported in two distinguished parts within the same report. The research subjects are the English teacher and the deaf students of eleventh grade in SMALB Negeri Blitar. The research instruments used are field note, interview guidelines, the question list for questionnaire, and students’ test. Based on the results, it can be concluded that the teacher implemented TC properly; the teacher uses Indonesian Sign Language and finger-spelling; the teacher fosters the students to use speech-reading ability. The results show that the students felt helpful by the use of TC. It can be also concluded that the classroom’s mean score which is 75 meets the minimum standard; while for the individual mean score, there is only one student who fulfilled the standard by obtaining 100 and there are three students who could not meet the standard since they only scored 66.67.  

Key Terms: Total Communication, Deaf Students, Eleventh Grade, Students’ Response, Vocabulary.

Published
2015-08-25
How to Cite
FEBRIHANA WAHYUNINGTYAS, A. (2015). THE USE OF TOTAL COMMUNICATION TO TEACH ENGLISH VOCABULARY TO DEAF STUDENTS OF ELEVENTH GRADE IN SMALB NEGERI BLITAR  . RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 3(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/13105
Abstract Views: 28
PDF Downloads: 141