The Implementation of “Just A Minute Game” in Teaching Speaking Descriptive Text to The Tenth Grade Students of Sma Wachid Hasyim 2 Taman Sidoarjo

  • VIRLIA HANIZAR SAVITRI

Abstract

Abstrak

Berbicara adalah bagian penting dari pembelajaran dan pengajaran bahasa kedua. Pengajaran berbicara tidak hanya membiarkan siswa mengulang atau menghafal dialog, tapi juga seharusnya bisa menggunakan ucapan untuk berkomunikasi dalam situasi sebenarnya. Masalahnya adalah para siswa tidak memiliki motivasi untuk terlibat dan berpartisipasi aktif dalam kegiatan berbicara karena takut melakukan kesalahan, ditertawakan oleh teman mereka dan kurang percaya diri dengan kemampuan mereka sendiri. Hal ini bisa diwujudkan saat siswa berbicara dengan teman mereka berkelompok untuk membicarakan sesuatu yang mereka sukai, mereka merasa rileks dan asyik. Mereka merasa bebas untuk mengekspresikan ide, perasaan dan pemikiran mereka. Menurut Mora & Lopera (2001) penggunaan game di kelas berkontribusi pada pengembangan serangkaian keterampilan dan kompetensi bahasa. Just A Minute adalah salah satu metode untuk menciptakan motivasi berbicara dalam bahasa Inggris. Just A Minute adalah alternatif untuk memecahkan masalah di mana berbicara adalah metode efektif yang mendorong siswa untuk berbicara dan berperan aktif di kelas. Selanjutnya, ada banyak penjelasan mengapa berbicara penting bagi pelajar bahasa Inggris.

Kata Kunci: Berbicara, Just A Minute Game, Siswa Kelas Sepuluh.

 

Abstract

Speaking is an important part of second language learning and teaching. Teaching speaking is not only to let students to repeat or memorize dialogues, but they should be able to use the utterance to communicate in the real situations. The problem is the students don’t have the motivation to get involved and participate actively in the speaking activities because of their fear of making mistakes, being laughed by their friends and lack of confidence of their own abilities. This can be realized when students talk with their friends in groups to talk about something they like, they feel relax and fun. They feel free to express their ideas, feeling and thought. According to Mora & Lopera (2001) the use of games in class contributes to the development of a series of language skills and competencies. Just A Minute is one of the methods to create the motivation to speak in English. Just A Minute is the alternate to solve the problem where speaking is an effective method that encourages students to speak and take part actively in the class. Furthermore, there are many explanations why speaking is important for English learners.

Keywords: Speaking, Just A Minute Game, Tenth Grade Students.

Published
2018-01-31
How to Cite
HANIZAR SAVITRI, V. (2018). The Implementation of “Just A Minute Game” in Teaching Speaking Descriptive Text to The Tenth Grade Students of Sma Wachid Hasyim 2 Taman Sidoarjo. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/22763
Section
Articles
Abstract Views: 189
PDF Downloads: 191