ANALYSIS ON THE USE OF GUIDELINE ON STUDENTS’ ESC MEETING

  • ARROOFIU DWI NUUR MEDIA PUTRA
  • WIWIET EVA SAVITRI

Abstract

Abstrak

Bahasa lisan, tidak seperti tulis, sangat kompleks. Bahasa lisan melibatkan banyak fitur seperti intonasi, ekspresi wajah, gerak tubuh, kenyaringan dll. Untuk mahasiswa jurusan bahasa Inggris, berbicara dengan lancer dan akurat adalah kemampuan yang harus dikuasai. Untuk membantu mengembangkan kemampuan berbicara mahasiswa, sebuah program bertajuk English Speaking Community (ESC) diluncurkan. Panduan diberikan kepada siswa untuk menjalankan program ini, namun apakah panduan tersebut digunakan atau tidak masih belum jelas. Untuk itu studi analisa untuk mencari tahu apakah panduan digunakan atau tidak dalam pertemuan rutin siswa diadakan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah panduan ESC digunakan saat pertemuan siswa atau tidak melalui penelitian kualitatif. Peneliti mengobservasi pertemuan murid dari tiap level ESC dan mengadakan diskusi kelompok terfokus untuk mencari jawabannya. Partisipan dalam penelitian ini adalah mahasiswa jurusan bahasa Inggris grup ESC tingkat satu sampai tujuh.Menurut hasil ditemukan hanya satu kelompok menggunakan panduan secara menyeluruh. Tiga group lain hanya menggunakan sebagian dari panduan dan tiga grup sisanya tidak menggunakan panduan sama sekali untuk pertemuan mereka.

Kata Kunci: Berbicara, ESC, panduan.

Abstract

Spoken language, unlike written, is very complex. Spoken language involves lots of features such as intonation, facial expression, body gestures, loudness etc. For English department students, being able to speak fluently and accurately is a skill that all of the students must have. To help in developing students’ speaking skill, a program called English Speaking Community (ESC) is launched. The program gives guideline to the students for their activity, but whether the guideline is really being used or not is undetermined. That is why the researcher conducts a research about the use of ESC’s guideline on students’ meeting. The objective of the study is to find out whether students use the ESC’s guideline or not. The researcher finds out the result of the research in qualitative research. The researcher observes the students’ meeting for each level and conduct a focus group discussion (FGD) to find out the answer. The subjects of this research are students’ of ESC group from level one to seven of State University of Surabaya. According to the result there is only one group that used the guideline fully, while the other six groups are not. In conclusion, the ESC’s guideline is not completely used by the students in their ESC meeting.

Keywords: Speaking, ESC, Guideline.
Published
2018-05-25
How to Cite
DWI NUUR MEDIA PUTRA, A., & EVA SAVITRI, W. (2018). ANALYSIS ON THE USE OF GUIDELINE ON STUDENTS’ ESC MEETING. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/23330
Section
Articles
Abstract Views: 48
PDF Downloads: 27