A Study of Teachers Perception on English Curriculum for Vocational High School in Surabaya

  • ADI HAKIM KUSUMAH
  • WIWIET EVA SAVITRI

Abstract

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru bahasa Inggris SMK di Surabaya. Tujuan penelitian ini untuk menjelaskan persepsi guru bahasa Inggris terhadap K13, termasuk hambatan yang dihadapi ketika mengimplementasikannya di kelas. Penelitian ini adalah penelitian yang menggunakan metode deskriptif kualitatif, dengan guru bahasa Inggris SMK sebagai peserta penelitian. Data didapatkan dengan cara membagikan kuisioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa K13 bagus dalam mengembangkan aspek afektif, pengetahuan dan kemampuan siswa, sayangnya, ada beberapa hal yang di keluhkan oleh guru. Pertama, kompetensi dan materi pembelajaran terlalu umum, pembelajaran di SMK membutuhkan pembelajaran yang memasukkan bahasa Inggris spesifik yang sesuai dengan jurusan. Kedua, penilaian K13 terlalu rumit. Ketiga, guru menyatakan pengajaran membutuhkan waktu lebih dari sekedar dua jam tatap muka per minggu, dari yang awalnya empat jam per minggu.

Kata Kunci: Kurikulum, SMK, Persepsi

Abstract

This study investigates the perception of English teachers in Surabaya towards the implementation of K13 in vocational high school. The objective of this study is to describe the perception of SMK English teachers towards K13 curriculum, including the obstacles they face when they implement it in the classroom language teaching. This study is a descriptive qualitative study, with SMK English teachers as the participants. The data were obtained by administering questionnaire. The findings showed that K13 is good to develop students affective competence, however, there are things which are complained by teachers. First, learning material and competencies are too general, it needs to include specific English related to the major of study. Second, the assessment is too complicated. Third, they demand more learning hours, since learning hour is decreased from four learning hours per week into two learning hours per week.

Keywords: Curriculum, SMK, Perception


Published
2018-06-04
How to Cite
HAKIM KUSUMAH, A., & EVA SAVITRI, W. (2018). A Study of Teachers Perception on English Curriculum for Vocational High School in Surabaya. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/23446
Section
Articles
Abstract Views: 67
PDF Downloads: 129