Investigating the Effectiveness of English Speaking Community (ESC) in Reducing Students’ Speaking Anxiety

  • NINDY PINERISTYA S

Abstract

Abstrak

Kecemasan dalam berbicara masih saja menjadi salah satu masalah besar bagi mereka yang mempelajari bahasa, terutama bahasa inggris. Kecemasan berbicara ini tidak hanya terjadi di lingkungan murid sekolah, tetapi juga terjadi di lingkungan jurusan Bahasa Inggris yang khususnya mereka terbiasa dengan lingkungan/suasana dalam menggunakan bahasa inggris. Untuk membantu para mahasiswa membiasakan diri berbicara bahasa inggris, pihak Jurusan Bahasa Inggris mendirikansebuah program yang diberi nama English Speaking Community (ESC). Program ini bertujuan agar mahasiswa bisa memberikan pendapat mereka dengan menggunakan bahasa inggris secara lisan. Program ini hanya tersedia di UNESA, maka dari itu peneliti fokus meneliti program ini dengan kaitannya bersama kecemasan dalam berbicara. Tujuan dari program ini adalah untuk mencari tahu apakah ESC mengurangi kecemasan dalam berbicaranya siswa dan cara/teknis ESC dalam mengurangi kecemasan dalam berbicara. Subjek dari penelitian ini adalah 100 mahasiswa dari Pendidikan Bahasa Inggris tahun angkatan 2014-2017 untuk mengisi kuisioner dan 9 mahasiswa terpilih dari kuisioner untuk menjadi partisipan di FGD. Menurut hasil data, ditemukan bahwa ESC mengurangi kecemasan mahasiswa dalam berbicara karena hanya ada teman sesama mahasiswanya dan tidak ada dosen. Lalu, peneliti menemukan empat fenomena dari FGD. Fenomena itu adalah ditemukannya empat karakteristik mahasiswa dalam sebuah forum seperti ESC dalam usaha mengurangi kecemasan dalam berbicara yang mereka alami.

Kata Kunci: berbicara, ESC, kecemasan

Abstract

Speaking anxiety is still becoming a complex problem for language learners, especially in learning English. The speaking anxiety does not only happen in scholar’s situation, but also in English Department students that get the English environment every day in the college. To assist English major students in the university, a program called English Speaking Community (ESC) is launched. The program demands the students to give opinion by using English orally. Because this program only exist in UNESA, therefore the researcher led it becoming the focus for this study. The objective of this study is for finding out whether ESC reduces students’ speaking anxiety or not and the way ESC reduces students’ speaking anxiety. The researcher took 100 English Education program students from the year 2014-2017 to become the respondents for the questionnaire. Moreover, the researcher chose nine who had fulfilled the questionnaire to become the FGD participants. According to the results, it is found that ESC reduces students speaking anxiety because in ESC, there are only students without any lecturers. Also, there are four phenomenon revealed from FGD. It is found that there are four characteristic about how students reduce their speaking anxiety while doing a discussion or ESC meetings.

Keywords: speaking, ESC, anxiety


Published
2018-07-30
How to Cite
PINERISTYA S, N. (2018). Investigating the Effectiveness of English Speaking Community (ESC) in Reducing Students’ Speaking Anxiety. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/24967
Section
Articles
Abstract Views: 50
PDF Downloads: 41