The Use of Scaffolding on Teaching Process and Students Writing in A Senior High School

  • ALIFAH RAFIDAH FAUZIA SARI
  • AHMAD MUNIR

Abstract

AbstrakScaffolding adalah sejenis bantuan yang digunakan untuk membantu menyusun pemahaman siswa, bentuk dukungan dari guru agar tercipta pembelajaran yang efektif. Teorinya adalah ketika siswa diberi dukungan yang mereka butuhkan ketika belajar sesuatu yang baru, mereka memiliki kesempatan yang lebih baik untuk menggunakan pengetahuan itu secara mandiri. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan untuk mengetahui jenis scaffolding yang digunakan oleh guru, bagaimana scaffolding tersebut diterapkan, dan bagaimana kesesuaian penggunaan scaffolding pada tulisan siswa. Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Partisipan dalam penelitian ini adalah tiga puluh enam siswa di kelas X MIPA 4 dan seorang guru bahasa Inggris di SMA Negeri 1 Krian. Data diperoleh dari catatan lapangan, daftar pengamatan, dan tulisan siswa. Hasil dari penelitian ini mengungkapkan bahwa empat jenis scaffolding ditemukan dalam proses pembelajaran. Langkah-langkah yang diambil oleh guru dalam memberikan scaffolding kepada siswa sesuai dengan apa yang telah direncanakannya. Dari empat jenis scaffolding yang ditemukan, dua diklasifikasikan dalam makro scaffolding dan dua lainnya diklasifikasikan sebagai mikro scaffolding. Scaffolding yang digunakan oleh guru sesuai dengan hasil tulisan siswa.Kata Kunci: Scaffolding, makro-scaffolding, mikro-scaffolding, tulisan siswa. AbstractScaffolding is a kind of assistance used to weave students understanding, support that is actually needs to be required by the teacher in order to maintain effective learning. The theory is when students are given the support they need when learning something new, they stand a better chance of using that knowledge independently. Therefore, this study was conducted in order to find out kinds of scaffolding used by the teacher, how those scaffoldings are implemented, and what effects are given by the use of scaffolding on students writing. The research design used in this study was descriptive qualitative. Thirty six students in the tenth grade of X MIPA 4 and an English teacher in SMA Negeri 1 Krian were the participants. The data were gained from fieldnotes, observation checklist, and students writing products. The result revealed that the four kinds of scaffolding were found in the teaching writing process. The steps taken by the teacher in providing scaffolding to the students in accordance with what she has planned. From four types of scaffolding found, two were classified in macro-scaffolding and two other were classified as micro-scaffolding. Scaffolding used by teachers do correspond with the results of students writings.Keywords: Scaffolding, macro-scaffolding, micro-scaffolding, students’ writing products.
Published
2018-08-21
How to Cite
RAFIDAH FAUZIA SARI, A., & MUNIR, A. (2018). The Use of Scaffolding on Teaching Process and Students Writing in A Senior High School. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/25302
Section
Articles
Abstract Views: 95
PDF Downloads: 206