The Implementation of Mind Mapping in Teaching Writing of Recount Text to Eighth Graders of Junior High School

  • SITI ALISAH RAHMAWATI

Abstract

Abstrak Menulis adalah rumusan gagasan yang diekspresikan melalui bentuk tertulis. Namun itu diyakini sebagai salah satu keterampilan yang paling sulit untuk dipelajari. Untuk mengembangkan keterampilan menulis, keterlibatan strategi yang tepat dan banyak latihan diperlukan dalam keterampilan ini. Salah satu alat yang dapat digunakan untuk mengajar menulis adalah teknik mind mapping. Dengan demikian, tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan dan menganalisis bagaimana guru menerapkan strategi mind mapping dalam mengajar teks recount untuk siswa kelas delapan dan bagaimana penulisan teks recount siswa setelah diimplementasikan oleh strategi pemetaan pikiran. Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 2 Jetis dengan guru bahasa Inggris dan satu kelas siswa kelas delapan sebagai subjek penelitian. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif. Data dikumpulkan dengan melakukan observasi kelas, dan mengumpulkan karya siswa. Dari penelitian ini ditemukan bahwa guru telah menerapkan langkah-langkah strategi pemetaan pikiran dan memberikan contoh peta pikiran yang baik secara tepat dengan beberapa modifikasi sesuai dengan kebutuhan kelas. Selain itu, ditemukan bahwa teknik mind mapping juga membantu siswa membuat teks recount pribadi mereka sendiri. Berdasarkan rubrik, tingkat menulis siswa berada pada tingkat yang baik hingga sangat baik.
Kata Kunci : Mind Mapping, Teks Recount, Mengajar Menulis
AbstractWriting is a formulation of ideas which is expressed through written form. However it is believed to be one of the most difficult skills to learn. To develop writing skill, proper strategy and much practice to engage with this skill are required. One of the tools that can be used to teach writing is mind mapping. Thus, the objectives of this study are to describe and analyse how the teacher implements mind mapping strategy in teaching recount text for eighth graders and how are the students’ recount text writing after being implemented by mind mapping strategy. This research was conducted at SMP Negeri 2 Jetis with an English teacher and a class of eight grade students as the subjects. This study is descriptive qualitative research. The data was collected by doing classroom observation, and collecting the students’ works. The research findings of this study found that the teacher has already applied the steps of teaching mind mapping strategy and gave the example of a good mind map appropriately with some modification according to the class need. It was also showed that the students’ mind maps are helpful in assisting the students create their own personal recount text. Based on the rubric, the students’ writing levels are in good to very good level.
Keywords: Mind Mapping, Recount Text, Teaching Writing
Published
2018-08-21
How to Cite
ALISAH RAHMAWATI, S. (2018). The Implementation of Mind Mapping in Teaching Writing of Recount Text to Eighth Graders of Junior High School. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/25305
Section
Articles
Abstract Views: 78
PDF Downloads: 774