Text Analysis on Dialogue Writing Script Written by Eight Grader Students

  • RIZKY NANDA SARI NUR LAILI

Abstract

Abstrak Menulis, sebagai salah satu keterampilan produktif dalam bahasa Inggris, menjadi salah satu mata pelajaran utama di Indonesia karena diujikan dalam ujian nasional untuk siswa SMP dan SMA. Dalam kurikulum 2013, siswa SMP belajar empat jenis teks yaitu teks fungsional pendek, teks fungsional panjang, teks interpersonal dan teks transaksional. Ketika peneliti melakukan praktik mengajar, ditemukan bahwa sebagian besar siswa merasa kesulitan ketika mereka diminta untuk membuat dialog yaitu dialog teks interpersonal atau transaksional. Sedangkan, jenis teks dialog tersebut lebih mudah jika dibandingkan dengan jenis teks dialog lain, teks fungsional pendek dan teks fungsional panjang karena teks tersebut tidak memiliki struktur teks yang rumit seperti jenis teks lainnya. Penelitian ini dirancang secara kualitatif untuk mendeskripsikan delapan naskah dialog yang ditulis oleh siswa kelas delapan SMP Negeri 2 Gedangan dalam hal konten, organisasi teks, kosakata dan penggunaan bahasa. Rubrik tulisan yang telah diadaptasi digunakan sebagai instrumen dalam penelitian ini. Dari hasil analisis, dapat disimpulkan skrip dialog siswa sangat baik dalam hal konten dan organisasi, dan baik sampai rata-rata dalam hal kosakata dan penggunaan bahasa. Disarankan untuk guru bahasa Inggris, tidak hanya meminta siswa untuk melakukan atau mempraktekkan dialog mereka di depan kelas tetapi juga memeriksa tulisan skrip dialog siswa, untuk meminimalkan kesalahan siswa terutama dalam kosakata dan penggunaan bahasa.Kata Kunci: analisis teks, penulisan, skrip dialogAbstractWriting, as one of productive skills in English, becomes one of the main subjects in Indonesia since it is tested in the national examination to junior high school and senior high school students. In the 2013 curriculum, junior high school students learn four types of text namely short functional text, long functional text, interpersonal text and transactional text. When the researcher did teaching practice, it is found that most of the students felt difficult when they are asked to make a dialog whether it is interpersonal or transactional text. Whereas, those types of text are easier if they are compared to short functional and long functional text since they do not have strict generic structure like the other types of text. This study was design qualitatively in order to describe eight dialogue scripts that were written by eight grader students of SMP Negeri 2 Gedangan in terms of content, organization, vocabulary and language use. The adapted writing rubric was used as instrument in this study. From the analysis result, it can be concluded students’ dialogue script are excellent to very good in terms of content and organization, and good to average in terms of vocabulary and language use. It is suggested for English teacher, not only asking the students to perform or practice their dialogue in front of the class but also checking students’ dialogue script writing, in order to minimize students’ mistakes especially in vocabulary and language use.Keywords: text analysis, writing, dialogue script
Published
2018-09-15
How to Cite
NANDA SARI NUR LAILI, R. (2018). Text Analysis on Dialogue Writing Script Written by Eight Grader Students. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/25520
Section
Articles
Abstract Views: 76
PDF Downloads: 604