Using Audiobook to Teach Reading Comprehension Narrative Text for Tenth Graders of Senior High School

  • RISTA AYU MELANI

Abstract

AbstrakMembaca telah menjadi kemampuan yang penting untuk pelajar untuk pelajari dalam pelajaran bahasa inggris. Namun, banyak kesulitan yang dialami oleh siswa untuk belajar membaca bahasa inggris, terutama pemahaman membaca. Oleh karena itu, penggunaan media dibutuhkan untuk membantu siswa dan juga guru dalam belajar mengajar pemahaman membaca di kelas. Media berbentuk audio seperti audiobook dapat membantu siswa yang mengalami kesulian dalam memahami teks seperti teks narratif. Demikian, penelitian ini dilakukan untuk mengetahui cara penggunaan media audiobok sebagai alat bantu siswa dalam meningkatkan pemahaman siswa dalam membaca teks naratif, bagaimana cara pengimplementasian media ini didalam kelas, dan bagaimana respons siswa setelah menggunakan audiobook. Penelitian ini menggunakan guru dan siswa kelas 10 untuk subjek penelitian dalam pengimplementasian audiobook untuk reading comprehension narrative teks. Penelitian ini menggunakan deskriptif kualititatif untuk mendapatkan hasil dari sebuah penelitian, dimana peneliti melakukan observasi dan wawancara terhadap subjek. Kemudian, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dalam proses pengimplementasian audiobook sangat mudah diterapkan dalam kelas. Kemudian, hasil dari kerja siswa menunjukkan bahwa hampir seluruh siswa dapat memahami konteks dalam text ketika menggunakan audiobok dan mendapatkan score yang baik. Sedangkan dalam hasil wawancara hampir seluruh siswa menunjukkan kenyamanan dan kemudahan setelah menggunakan audiobook untuk reading comprehension narrative text.Kata kunci: Pemahaman Membaca, Teks Naratif, Audiobook
AbstractReading has been an important skill for foreign language students to learn in English language. However, many difficulties that experienced by foreign students to learn to read English, especially reading comprehension. Therefore, media is needed to support students and teacher in teaching and learning reading comprehension in the classroom. Audio media can help students who experience difficulties in understanding texts such as audiobooks. In this case, this study was conducted to find out how the implementation of audiobok media as a tool to help students in understanding in reading a text, how to implement this media in the classroom and how the students’ responses after using audiobook. Researchers of this research focus on narrative text as material in the use of audiobooks. Furthermore, this study uses teachers and students at tenth grades for research subjects in the implementation of audiobooks for reading comprehension in narrative texts. This study uses descriptive-qualitative to get the results of a study, where researchers conduct observations and interviews with the subject. Then, the results of this study indicate that in the process of implementing audiobooks it is very easy to implement in the classroom. Then, the results of student work show that almost all students can understand the context in the text when using audiobook and get a good score. Whereas, in the interview results almost all students showed comfort in using audiobooks and was able to comprehend more narrative text.Key words: Reading comprehension, Narrative text, Audiobook.
Published
2018-12-06
How to Cite
AYU MELANI, R. (2018). Using Audiobook to Teach Reading Comprehension Narrative Text for Tenth Graders of Senior High School. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 6(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/26175
Section
Articles
Abstract Views: 140
PDF Downloads: 352