The EFL Learner’s Direct Strategies Used in Pronunciation Class

  • SINTYA EKA PERMATASARI

Abstract

Abstrak

Siswa yang mempelajari pelafalan akan menghadapi beberapa masalah dan kesulitan. Masalah tersebut bisa timbul akibat bahasa ibu siswa maupun komponen dalam pelafalan yang sedang mereka pelajari. Oleh sebab itu, siswa perlu menggunakan beberapa cara untuk mengatasinya. Dalam proses pembelajaran pronunciation, cara tersebut disebut sebagai strategi belajar pelafalan. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang meneliti strategi belajar langung yang digunakan oleh 23 mahasiswa pendidikan Bahasa Inggris di UNESA dalam pembelajaran pelafalan. Selain itu faktor yang mempengaruhi dan cara strategi yang digunakan tersebut membantu kemampuan pelafalan siswa juga diteliti. Data yang digunakan diperoleh dari kombinasi angket terbuka dan tertutup, observasi serta interview. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa siswa menggunakan hampir seluruh strategi belajar langsung yang termasuk dalam strategi Memori, Kognitif dan Kompensasi. Terlebih lagi, mereka menggunakan strategi tersebut disebabkan oleh beberapa faktor. Faktor tersebut adalah tujuan pembelajaran, teknik pengajaran yang digunakan dosen, gaya belajar, jenis tugas dan topik pembelajaran. Selain itu hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi yang digunakan siswa benar-benar membantu mereka di dalam proses pembelajaran.

Kata Kunci: strategi belajar dalam pelafalan, strategi belajar langsung, kelas pelafalan

Abstract

Pronunciation learners will face several problems and difficulties. Those problems might come from learners’ mother tongue or the components in pronunciation that they learn. Thus, the learners need to apply certain ways to solve them. In pronunciation learning, this was called as pronunciation learning strategies. This study was qualitative research which investigates pronunciation learning strategies used by 23 English Education learners in English Department of State University of Surabaya. Moreover, the factors and the ways the strategies help the learner to learn pronunciation were also under-investigated. The data were gained through the combination of an open-ended and close-ended questionnaire, observation and interview section. The result of this study figures out that learners applied almost all of the direct strategies included in Memory, Cognitive, and Compensation strategies. Furthermore, learners applied all of these strategies because of several factors. Learning goal, lecturer’s teaching techniques, learning style, type of task, and the topic of material are the factors which influence the learners to use the strategies. In addition, based on the result, it is revealed that the strategies applied by the learners really help the learners while learning pronunciation.

Keywords: pronunciation learning strategies, direct strategies, EFL learners, pronunciation class

Published
2019-05-29
How to Cite
EKA PERMATASARI, S. (2019). The EFL Learner’s Direct Strategies Used in Pronunciation Class. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 7(1). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/27899
Section
Articles
Abstract Views: 207
PDF Downloads: 380