The Use of Indirect Learning Strategies for Assisting Students’ Writing Skill in Expository and Argumentative Writing Class

  • YESSICA NURWANDA

Abstract

Abstrak

Sebagai salah satu mata kuliah di jurusan Bahasa Inggris UNESA, Expository and Argumentative Writing tidaklah mudah dipelajari dan dikuasai. Mahasiswa juga mengalami kesulitasn dalam menulis esai. Mereka perlu tahu jika ada berbagai strategi belajar yang dapat mereka gunakan dalam kegiatan pembelajaran menulis. Hal tersebut menarik perhatian penulis untuk mengadakan penelitian tentang strategi belajar indirect yang digunakan oleh mahasiswa dalam kelas Expository and Argumentative Writing. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui jenis-jenis strategi belajar indirect yang digunakan mahasiswa dalam kelas Expository and Argumentative Writing B dan faktor-faktor yang berkontribusi bagi mahasiswa dalam mengaplikasikan strategi berlajar tersebut. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa kelas B Expository and Argumentative Writing program studi Pendidikan Bahasa Inggris UNESA. Untuk mengumpulkan data, penulis menggunakan catatan obervasi di lapangan, kuesioner, dan wawancara. Hasil menunjukkan bahwa mahasiswa menggunakan strategi metakognitif, afektif, dan sosial. Faktor-faktor yang berkontribusi dalam pilihan mereka kebanyakan karena faktor topik dalam materi dan pencapaian belajar. Lebih lanjut, strategi tersebut dapat membantu dalam keterampilan menulis mereka. Namun, sangat memungkinkan bahwa peneliti selanjutnya dapat mengadakan penelitian serupa yang lebih kompleks mengenai penggunaan strategi belajar dalam menulis untuk membantu keterampilan menulis mahasiswa serta prestasi atau pencapaiannya.

Kata Kunci: Strategi Belajar Indirect, Kelas Expository and Argumentative Writing, Keterampilan Menulis

Abstract

As one of the writing subjects in English Department of UNESA, Expository and Argumentative Writing materials are not easy to be learned and mastered. The students also have difficulties in writing the essay. Thus, they need to realize that there are many kinds of learning strategies that can be applied in the learning activity of writing. It takes the researcher’s attention to conduct the research about the indirect learning strategies used by the students of Expository and Argumentative Writing Class. Therefore, the aims of this research are to find out the kinds of indirect learning strategies the learners used in Expository and Argumentative Writing Class B and factors contributing the learners to apply those learning strategies. Furthermore, the subjects are the students of Expository and Argumentative Writing Class B in English Education Program of UNESA. The researcher used field-notes observation, questionnaire, and interview to collect the data. The findings showed that students use metacognitive, affective, and social strategies. The factors contributing to their choice are mostly by the topic of the material and learning goal. Additionally, those learning strategies can assist their writing skill. However, future research may need to conduct this kind of research that will be more complex about the investigation of the use of learning strategies in writing for assisting students’ writing skill and writing achievement.

Keywords: Indirect Learning Strategies, Expository and Argumentative Writing Class, Writing Skill
Published
2019-07-12
How to Cite
NURWANDA, Y. (2019). The Use of Indirect Learning Strategies for Assisting Students’ Writing Skill in Expository and Argumentative Writing Class. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 7(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/29082
Section
Articles
Abstract Views: 85
PDF Downloads: 426