Teacher’s Techniques in Building Self-Confidence in Speaking Classroom

  • LUTFI MUTHIATU DINIAH

Abstract

Abstrak

Belajar bahasa Inggris menyebabkan beberapa masalah dan kesulitan terhadap siswa terutama dalam hal berbicara. Ada beberapa faktor yang mempengaruhi penampilan berbicara siswa seperti kegugupan, kecemasan dan kurangnya kepercayaan diri. Sehingga, penting bagi para guru untuk menciptakan suasana yang menyenangkan untuk memotivasi siswa untuk berbicara. Para guru memiliki tanggung jawab besar untuk memotivasi siswa dalam berbicara bahasa Inggris dengan menggunakan teknik yang menarik. Selain itu, teknik guru sangat penting bagi siswa untuk mencapai tujuan pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan teknik mengajar yang digunakan oleh guru dalam membangun kepercayaan diri siswa dalam berbicara di ruang kelas. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan penelitian kualitatif deskriptif. Subjek dalam penelitian ini adalah guru di Omah Mandari Course yang menerapkan teknik yang menarik dalam mengajar berbicara di ruang kelas. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar catatan penelitian, perekam audio, perekam video, dan panduan wawancara dalam rangka untuk menjawab pertanyaan penelitian. Prosedur analisis data yang digunakan oleh peneliti adalah menuliskan semua data, mengatur data, pengkodean data, dan menyajikan data. Hasil kajian ini menunjukkan bahwa guru menggunakan lima teknik dalam membangun kepercayaan diri siswa; pembelajaran luar ruangan, studi kontekstual, diskusi, presentasi, dan mini debat. Penggunaan dari teknik tersebut dapat meningkatkan kepercayaan diri siswa dalam berbicara bahasa Inggris. Selain itu, juga memotivasi siswa untuk belajar bahasa Inggris karena guru memberi mereka penguatan positif dan menggunakan teknik yang menarik selama proses belajar. Sebagai kesimpulan, teknik yang digunakan oleh guru Omah Inggris dapat diterapkan oleh guru bahasa Inggris untuk mengajar siswa SMP hingga SMA. Selain itu, guru perlu mengetahui karakter dan kemampuan siswa agar dapat menggunakan teknik yang tepat di dalam kelas. Ini dapat membantu siswa untuk meningkatkan kepercayaan diri dan kemampuan berbicara.

Kata Kunci: kemampuan berbicara, teknik guru, kepercayaan diri

Abstract

Learning English may create some problems and difficulties toward some students especially in speaking skill. There are several factors that influence student speaking performance such as nervousness, anxiety and lack of self-confidence. As a result, it is important for the teachers to create a fun and enjoyable atmosphere so that the students have a better motivation to speak up. The teachers have a big responsibility to motivate the students in speaking English by using interesting techniques. Furthermore, teacher’s techniques are essential for the students to accomplish the learning objectives. The aim of this study is to describe the techniques used by the teacher in building self-confidence in speaking classroom. The researcher uses descriptive qualitative research in this study. The subject of this study is a teacher in Omah Inggris Course who implement some techniques in speaking classroom. The instruments used in this study are field notes, audio recorder, video recorder, and interview guideline in order to answer the research questions. The procedure of the data analysis used by the researcher is transcribing all the data, organizing the data, coding the data, and representing the data. The result of this study shows that the teacher uses five techniques in building students’ self-confidence; outdoor learning, contextual study, discussions, presentations, and mini-debate. The used of these techniques could improve students’ self-confidence in speaking English. Besides, it also motivates the students to learn English since the teacher gives them positive reinforcement and uses interesting techniques during the learning process. In conclusion, the techniques used by Omah Inggris teacher can be applied by the English teacher to junior high to senior high students in speaking skill. In addition, the teachers need to know students’ character and ability in order to use appropriate techniques in the classroom. It can help the students to improve their self-confidence and speaking skill.

Keywords: speaking skill, teacher’s techniques, self-confidence

Published
2019-07-17
How to Cite
MUTHIATU DINIAH, L. (2019). Teacher’s Techniques in Building Self-Confidence in Speaking Classroom. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 7(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/29232
Section
Articles
Abstract Views: 670
PDF Downloads: 288