The Implementation of Metacognitive Strategies in Reading Narrative Text for the Tenth Graders of Senior High School

  • FIVIN MARUFAH AL MUFIDAH

Abstract

Abstrak

Membaca adalah salah satu keterampilan yang penting untuk diajarkan dalam kelas bahasa asing. Membaca merupakan salah satu keterampilan bahasa yang utama untuk mendapatkan informasi apa pun. Namun, dalam praktik nyata pembelajaran bahasa, tidak semua peserta didik menyadari pentingnya membaca. Strategi metakognitif adalah salah satu strategi membaca yang efektif bagi siswa untuk menjadi pembaca yang efektif. Ada beberapa jenis strategi metakognitif yang diterapkan siswa dalam pemahaman membaca. Penelitian ini dilakukan pada sepuluh siswa berprestasi kelas X SMA. Penelitian ini menggunakan studi kasus sebagai desain penelitian untuk mendapatkan informasi secara mendalam tentang penggunaan strategi metakognitif. Wawancara, observasi melalui sesi think-aloud, dan learning log diterapkan untuk mengetahui jenis strategi metakognitif dan bagaimana mereka menggunakannya. Berdasarkan data yang didapat, siswa menerapkan enam jenis strategi metakognitif. Mereka memiliki beberapa perbedaan dan persamaan cara dalam menggunakan strategi metakognitif. Kesimpulannya, siswa menerapkan beberapa jenis strategi metakognitif. Dalam penerapannya mereka memiliki persamaan dan perbedaan cara untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang teks.

Kata kunci: Membaca, Strategi Metakognitif, Jenis Strategi Metakognitif.

Abstract

Reading is one of the important skill to be taught in a foreign language setting. It also one of the major language skill to gain any information. However, in real practice of language learning, not all learners have been realized the importance of reading. Metacognitive strategies are one of the effective reading strategies for students to be effective readers. There are some kinds of metacognitive strategies that students applied in reading comprehension. This study was conducted to the ten high achiever students of tenth graders. A case study was the research design of this research to get the information in depth about the use of metacognitive strategies. Interview, observation through think-aloud sessions, and learning log were applied to know the kinds of metacognitive strategies and how they use it. According to the data, the students implemented six kinds of metacognitive strategies. They had some differences and similarities in ways of using metacognitive strategies. In conclusion, the students applied some kinds of metacognitive strategies that have similarities dan differences way to get a better understanding of the text.

Keywords: Reading, Metacognitive Strategies, Kinds of Metacognitive Strategies.

Published
2019-07-18
How to Cite
MARUFAH AL MUFIDAH, F. (2019). The Implementation of Metacognitive Strategies in Reading Narrative Text for the Tenth Graders of Senior High School. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 7(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/29286
Section
Articles
Abstract Views: 148
PDF Downloads: 181