EFL Students’ Self-Regulated Learning Strategies and Academic Writing Performance: An Overview

  • khumrotun nadlifah Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Abstrak

Pengaturan mandiri telah menarik banyak perhatian dalam pembelajaran bahasa inggris sebagai bahasa asing. Telah diakui sebagai strategi, strategi belajar mandiri, menjadi bagian penting dalam pembelajaran Bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Komponen strategi belajar yang diatur sendiri sebagai kontibutor independen terhadap kinerja tugas keterampilan bahasa tertentu seperti menulish telah banyak didokumentasikan. Penelitian telah membuktikan bahwa strategi belajar yang diatur sendiri sebagai alat yang memberikan asisten penting bagi kinerja menulis peserta didik. Selama proses penulisan, SRL akan mengaktifkan dan mempertahankan aspek, kognitif, metakognitif, dan perilaku sosial siswa. Strategi belajar yang diatur sendiri juga merupakan prediksi yang kuat untuk keberhasilan kinerja menulis siswa. Oleh karena itu, makalah ini berupaya untuk memberikan paparan tentang  hubungan antara strategi belajar yang diatur sendiri dan kinerja menulis peserta didik apakah itu dapat mengarahkan mereka atau tidak. Saran untu penelitian di masa depan dan guru Bahasa Inggris atau dosen tentang bagaimana strategi belajar mandiri berinteraksi dengan kinerja siswa juga akan disediakan.

Kata kunci: strategi belajar yang diatur sendiri, Bahasa Ingris sebagai bahasa asing, kinerja penulisan, pendidikan tinggi.

Abstract

Self regulatory strategies have attracted much attention in the field of language learning. Has been acknowledged as a strategy, self regulated learning strategies, becomes a sufficient tool in the learning of English as foreign language. The components of self regulated learning strategies as an independent contributor to task performance of certain language skills such as writing has been widely documented. Recent studies have proven that self regulated learning strategies manifest itself as a tool in which gives significant assistant for learners’ writing performance. During the process of writing, the SRLs will activate and sustain the students’ cognition, meta cognition, and socio behavioral aspects. SRLs also stand as a strong predictive to the success of students’ writing performance. Therefore, this paper attempts to provide an exposé of the relation between self regulated learning strategies and learners’ writing performance whether it can direct their performance or not. Suggestions for future research and English teacher or lecturer about how the components of SRLs interact with EFL’ writing performance will also be provided.

 

Keywords: SRL strategies, EFL, writing performance, higher education.
Published
2020-06-02
How to Cite
nadlifah, khumrotun. (2020). EFL Students’ Self-Regulated Learning Strategies and Academic Writing Performance: An Overview. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 8(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/33078
Section
Articles
Abstract Views: 95
PDF Downloads: 626