Flipped Classroom in Teaching Speaking

  • Nova Eka Malynda

Abstract

Abstrak

Tujuan dari penulis pada artikel ini adalah untuk memberikan informasi kepada pembaca apa saja yang dibutuhkan dalam penerapan flipped classroom sebagai pembelajaran aktif pada proses belajar mengajar. Penulis menggunakan flipped classroom karena flipped classroom adalah pembelajaran yang menggunakan teknologi, media atau aplikasi. Dengan menggunakan flipped classroom, proses belajar mengajar menjadi lebih mudah dan siswa dapat mengakses materi yang mereka pelajari diakses dimanapun dan kapanpun menggunakan teknologi, media, atau aplikasi. selain itu, pembelajaran dapat dilakukan bertatap muka dan pembelajaran online. Dalam artikel ini, penulis mencoba memberikan beberapa informasi tentang apa yang dibutuhkan guru dalam pengemplimentasian flipped classroom dalam proses belajar mengajar. Penulis juga menuliskan beberapa aktifitas, teknologi, media atau aplikasi yang dapat digunakan dalam flipped classroom. penulis juga memberikan beberapa keuntungan dan tantangan dalam menggunakan flipped classroom untuk guru dan murid dalam proses belajar mengajar.

Kata Kunci: Flipped Classroom, Teknologi dalam Pembelajaran, Mengajar Berbicara

Abstract

The author's purpose in this article is to provide the reader with information what is needed in the implementation of flipped classroom as active learning in teaching and learning. The writer uses flipped classroom because flipped classroom is learning that uses technology, media or applications. By using flipped classroom, the teaching and learning process becomes easier and students can access the material they are learning wherever and whenever they use technology, media, or applications. In addition, learning can be done face to face and online learning. In this article, the author tries to provide some information about what the teacher needs in experimenting with flipped classrooms in the teaching and learning process. The author also writes several activities, technologies, media or applications that can be used in a flipped classroom. The author also provides several advantages and challenges in using flipped classroom for teachers and students in the teaching and learning process.

Keywords: Flipped Classroom, Technology in learning, Teaching Speaking

 

Published
2020-07-01
How to Cite
Malynda, N. (2020). Flipped Classroom in Teaching Speaking. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 8(4). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/33441
Section
Articles
Abstract Views: 296
PDF Downloads: 362