Enhancing EFL Student’s Reading Comprehension Using Online-Based Reciprocal Teaching Strategy

  • Ani Widya Cahya Ningrum English Education, Languages and Arts Faculty, State University of Surabaya
  • Nur Chakim English Education, Languages and Arts Faculty, State University of Surabaya

Abstract

Abstrak

Dalam peningkatan kemampuan pemahaman bacaan berbahasa Inggris, banyak strategi yang sudah diterapkan dalam proses pembelajaran. Salah satunya adalah Strategi Pengajaran Timbal Balik yang dikembangkan oleh Palinsar dan Brown (1984) dalam bentuk pembelajaran tatap muka. Namun, sejak adanya penyebaran virus corona, hanya sedikit informasi tentang bagaimana menerapkan pembelajaran timbal balik menggunakan pembelajaran daring. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan menemukan apakah pembelajaran timbal balik berbasis daring dengan memanfaatkan aplikasi anotasi efektif dalam peningkatan kemampuan pemahaman bacaan berbahasa Inggris. Sejumlah 69 siswa EFL menengah atas berpartisipasi sebagai subyek dalam penelitian ini. Hasil analisa akhir dari pre- dan post-test pemahaman bacaan menyatakan bahwa adanya peningkatan dalam kemampuan pemahaman bacaan siswa setelah pengaplikasian pengajaran timbal balik dibantu dengan aplikasi anotasi. Anotasi membantu pengajaran timbal balik dengan menyediakan situasi kolaboratif untuk mendiskusikan teks menggunakan pengajaran timbal balik tanpa batasan waktu dan tempat, memfasilitasi materi bacaan dengan model bermacam-macam serta membantu siswa dalam menelaah dan memperbaiki pemahaman mereka terhadap bacaan berbahasa Inggris.

Keywords: pembelajaran daring,pembelajaran timbal balik, pemahaman bacaan.

Abstract

In fostering English reading comprehension of Foreign Language (EFL) students, many teaching strategies have been implemented in the learning processes. One of the strategies is Reciprocal Teaching Strategy (RTS) which advanced by Palinsar and Brown (1984) in the form of direct instruction. Nevertheless, since coronavirus is spreading, little was known about how to perform RTS for teaching reading comprehension of English passages in the online classroom. Therefore, this research aims to find out whether online-based RTS integrated with an annotation app is beneficial toward students’ reading comprehension enhancement or not. A total of 69 EFL students at the secondary level participated as subjects in this research. The final analysis result of pre- and post-reading comprehension tests reported that there is an enhancement in reading comprehension of the EFL’s students after applying RTS supported by annotation tools. The annotations reinforced RTS by constituting a collaborative circumstance for discussing the passages using RTS without limitation of time or setting, facilitating reading substances in various forms, and supporting students to correct their comprehension of the texts.

Keywords: online-based learning, reciprocal teaching strategy, reading comprehension
Published
2020-07-03
How to Cite
Ningrum, A., & Chakim, N. (2020). Enhancing EFL Student’s Reading Comprehension Using Online-Based Reciprocal Teaching Strategy. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 8(4). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/33872
Section
Articles
Abstract Views: 262
PDF Downloads: 429