THE EFFECTIVENESS OF USING BLOG TO TEACH WRITING NARRATIVE TEXT TO THE EIGHTH GRADERS IN SMPN 1 MADIUN

  • DINNA DWI PAHLAWANI

Abstract

Menulis adalah salah satu dari ketrampilan berbahasa Inggris yang temasuk dalam keterampilan produksi, untuk para siswa keterampilan menulis ini termasuk kedalam keterampilan yang sulit dikuasai  terutama untuk para siswa kelas VIII, karena tidak mudah untuk menulis secara spontan di dalam kelas. Mereka perlu dibimbing agar dapat menulis dengan baik. Untuk memecahkan masalah ini, Blog dapat di aplikasikan sebagai media untuk mengajar menulis teks narrative      . Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menginvestigasi keefektifan Blog untuk mengajar menulis narrative.

                    Ini adalah penelitian Quasi-Experimental dimana independen variabel nya adalah penggunaan Blog dalam pengajaran menulis dan dependen variabel nya adalah tulisan narrative para siswa. Populasi yang digunakan adalah kelas VIII SMPN 1 Madiun, terdapat dua kelompok: kelompok eksperimental dan kelompok kontrol. Kelompok eksperimental adalah kelas VIII-E sedangkan kelompok kontrol adalah kelas VIII-A. Instrument yang digunakan adalah dalam bentuk tes, pre-test dan post-test, yang di hitung dengan menggunakan rumus t-test.

                    Hasilnya menunjukkan bahwa kelompok eksperimental menunjukkan peningkatan mereka dalam menulis narrative daripada kelompok kontrol. Hal ini dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan dalam kemampuan menulis narrative antara siswa-siswi yang di beri pengajaran dengan menggunakan Blog dan siswa-siswi yang tidak di beri pengajaran dengan menggunakan Blog. Berdasarkan hasil tersebut, dapat di simpulkan bahwa penggunaan Blog untuk mengajar menulis narrative untuk kelas VIII efektif.

Kata Kunci: Menulis, Teks Narrative, Blog

 

Abstract

Writing is the one of English skills which belongs to productive skill, for the students it is considered as the most difficult skill in English especially for the eighth graders because it is not easy to write spontaneously in the classroom. They need to be encouraged, so that they can write well. To solve this problem Blog can be applied as a media to teach writing narrative text. The aim of this study is to investigate the effectiveness of Blog to teach writing narrative.

                                This is a Quasi-experimental study which independent variable is the use of blog in teaching writing and the dependent variable is the students’ writing of narrative text. The population is the eighth graders of SMPN 1 Madiun, there are two groups; experimental and control groups. Experimental group is VIII-E while control group is VIII-A. The instrument is in the form of tests, pre-test and post-test, which is calculated by using t-test formula.

The result shows that the experimental group shows their improvement in writing narrative than control group. It can be concluded that there is a significant difference in writing narrative ability between the students who have been taught by using Blog and those who have not. Based on the result, it can be concluded that the use of Blog to teach writing narrative text to the eighth graders is effective.

Keywords: writing, narrative text, Blog.

Published
2013-07-30
How to Cite
DWI PAHLAWANI, D. (2013). THE EFFECTIVENESS OF USING BLOG TO TEACH WRITING NARRATIVE TEXT TO THE EIGHTH GRADERS IN SMPN 1 MADIUN. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3424
Abstract Views: 25
PDF Downloads: 23