THE IMPLEMENTATION OF LOST IN A JUNGLE GAME TO TEACH SPEAKING OF AGREEMENT AND DISAGREEMENT EXPRESSIONS TO THE EIGHT GRADERS OF SMPN 1 MADIUN

  • ELOK PUTRI NIMASARI

Abstract

Dalam mempelajari Bahasa Inggris, berbicara merupakan ketrampilan yang paling penting untuk bisa berkomunikasi dengan para native speaker. Dengan memberikan kesempatan lebih untuk menyampaikan pendapat dan ide, para siswa diharapkan untuk bisa memotivasi diri untuk mampu berbicara dalam Bahasa Inggris. Salah satu usaha yang bisa dilakukan oleh guru adalah menerapkan permainan di dalam kelas. Permainan merupakan salah satu tehnik yang dapat memotivasi siswa dalam proses pembelajaran di dalam kelas. Permainan Lost In A Jungle merupakan sebuah permainan simulasi yang dapat mengaktifkan kemampuan berbicara siswa. Item bahasa yang diaplikasikan dalam permainan ini menggunakan ekspresi agreement dan disagreement. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII F di SMPN 1 Madiun. Instrumen dalam penelitian ini adalah tabel observasi dan rubrik ketrampilan berbicara. Data dalam penelitian ini adalah hasil observasi dan deskripsi nilai ketrampilan berbicara siswa yang dikumpulkan selama proses pembelajaran di dalam kelas. Setelah observasi dilakukan, peneliti mendeskripsikan hasil observasi dan nilai ketrampilan berbicara siswa.

 

Kata Kunci: Permainan Lost In A Jungle, ketrampilan berbicara, ekspresi agreement dan disagreement         

Abstract

Speaking is the most important skill because the aim of learning English is to be able communicate with speakers of that language. By giving more opportunities to speak, students are asked to encourage themselves to speak in English. One of the teacher’s efforts is implementing the game since games can motivate students in learning process. Lost In A Jungle game is a kind of simulation game that can activate students’ speaking ability. The language applied in this game uses the expressions of agreement and disagreement expressions. This research is a descriptive qualitative research. The subject is VIII-F class of SMPN 1 Madiun. The researcher uses observation checklist and students’ performance score from rubric of speaking proficiency as the instrument. The data are obtained from the observation during the implementation of Lost In A Jungle game and students’ performance score. After being observed, the researcher described two findings. the observation result from the implementation of Lost In A Jungle game that the teacher had done and the students’ speaking ability are adressed.

 

Keywords: Lost In A Jungle game, speaking, agreement and disagreement expressions.

Published
2013-07-30
How to Cite
PUTRI NIMASARI, E. (2013). THE IMPLEMENTATION OF LOST IN A JUNGLE GAME TO TEACH SPEAKING OF AGREEMENT AND DISAGREEMENT EXPRESSIONS TO THE EIGHT GRADERS OF SMPN 1 MADIUN. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3436
Abstract Views: 46
PDF Downloads: 23