The Use of Pair Taping to Teach Speaking of Recount Text to the Eighth Grade Students

  • ADITYA ANGGA M

Abstract

Kemampuan berbicara berperan penting dalam pembelajaran bahasa Inggris, guru harus kreatif dalam pengajaran berbicara untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Penerapan Pair Taping dapat menjadi sebuah aktivitas yang menarik dan menyenangkan dalam proses belajar dan mengajar.

Pair Taping umumnya diterapkan dengan merekam suara siswa, namun dalam penerapan di dalam kelas, peneliti menemukan seorang guru yang menerapkan Pair Taping dengan rekaman video. Ini adalah hal yang baru dalam penerapan Pair Taping , oleh karena itu ada kebutuhan untuk meneliti tentang hal ini.

Penelitian ini adalah Descriptive Qualitative yang bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan Pair Taping untuk mengajar berbicara teks Recount untuk kelas delapan dan mendeskripsikan kemampuan berbicara siswa. Peneliti menggunakan lembar observasi dan tugas siswa sebagai instrumen dari penelitian ini. Data diperoleh dari observasi selama proses belajar mengajar dan dua rekaman yang dilakukan siswa.

Sebagai hasil analisa data, peneliti menemukan bahwa Pair Taping bisa digunakan dalam pengajaran berbicara teks Recount. Pair Taping membuat siswa terlibat dalam aktivitas pembelajaran sehingga mereka dapat berdiskusi dan melakukan rekaman secara berpasangan..

Peneliti juga menemukan bahwa Pair Taping dapat digunakan untuk melihat kemampuan berbicara siswa. Dengan melakukan Pair Taping, siswa dapat menjadi lebih percaya diri dan mendapat nilai yang baik dari segi Grammar, Vocabulary, Content, Fluency, and Pronunciation.

Kata Kunci: Pair Taping, Berbicara, Teks Recount

 

Abstract

Speaking skill plays an important role in learning English, a teacher must be creative in teaching speaking to improve students’ speaking proficiency. Conducting pair taping can be an interesting and engaging form of teaching and learning activity.

Pair taping is usually conducted by recording the students’ voice but in the classroom, the researcher found a teacher conducted it by taping a video. As this was new implementation, there is a need to study it.

This study was a descriptive qualitative research aiming to describe the implementation of pair taping to teach speaking of recount text to the eight grade students and describe how the students’ speaking skills were like. The researcher used observation sheet and  students’ task as the instruments of this research. The data were obtained from the observation during the teaching- learning process and the two tapings students did.

As a result of data analysis, the researcher found that pair taping could be used in teaching speaking recount. It made students engagely involved in the learning activity so that they could discuss and tape their speaking in pairs.

From the analysis, the researcher found out that pair taping could be used to see further the students’ speaking skill. By doing pair taping, students could be more confident and got good score in grammar, vocabulary, content, fluency, and pronunciation.

Key words : Pair Taping, Speaking, Recount

Published
2013-07-31
How to Cite
ANGGA M, A. (2013). The Use of Pair Taping to Teach Speaking of Recount Text to the Eighth Grade Students. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3458
Abstract Views: 55
PDF Downloads: 35