THE EFFECTIVENESS OF USING WRITTEN PEER RESPONSE TO TEACH WRITING HORTATORY EXPOSITION TEXT IN ELEVENTH GRADER OF SENIOR HIGH SCHOOL

  • DENY YANUARSEH

Abstract

Menulis merupakan salah satu aspek penting dalam pembelajaran Bahasa Inggris. Namun realitanya di Indonesia, kemauan dan kemampuan menulis siswa SMA belum mencapai level yang maksimal sehingga nilai siswa pada tugas menulis dalam Bahasa Inggris lebih rendah jika dibandingkan dengan kemampuan siswa pada aspek berbicara, mendengarkan juga membaca. Berdasarkan masalah tersebut, studi ini dirancang untuk mengetahui keefektifan penggunaan teknik respon tertulis dari teman sebaya pada pembelajaran menulis teks hortatory. Studi ini termasuk dalam studi eksperimental kuantitatif dan penelitian statistik dengan menggunakan rumus t-test.  Instrumen penelitian yang digunakan dalam studi ini adalah nilai dari pre-test dan post-test. Pre-test dilaksanakan sebelum teknik tersebut diaplikasikan sedangkan post-test dilaksanakan setelah teknik tersebut diaplikasikan. Setelah melalui tahap penghitungan secara statistik pada nilai siswa, hasil menunjukkan bahwa kemampuan menulis siswa lebih baik dari pada sebelumnya.

Kata Kunci: Menulis, Respon tertulis, Teks Hortatory

 

Abstract

Writing is one of important skill in English learning. The reality in Indonesia, the willingness and ability of students’ writing in Senior High School are not in the excellent level so the students’ score in English writing task is lower than in speaking, listening and reading. Dealing with the problem, this study was designed to find out the effectiveness of using written peer response in the teaching writing hortatory exposition text. This study is experimental research which uses quantitative data and statistical form using t-test to calculate the result. The instruments of this study were pre-test and post-test scores. Pre-test is administered before the treatment and post-test is administered after the treatment. From the statistic calculation on students’ score, the results showed that the students’ writing ability is better than before.

Keywords: Writing, Written Peer Response, Hortatory Exposition Text

 

Published
2013-08-15
How to Cite
YANUARSEH, D. (2013). THE EFFECTIVENESS OF USING WRITTEN PEER RESPONSE TO TEACH WRITING HORTATORY EXPOSITION TEXT IN ELEVENTH GRADER OF SENIOR HIGH SCHOOL. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3773
Abstract Views: 11
PDF Downloads: 24