THE USE OF A COOPERATIVE LEARNING ACTIVITY: THINK PAIR SHARE TO TEACH READING NEWS ITEM TEXT TO THE TENTH GRADERS

  • NUR FAJRIYAH

Abstract

Membaca adalah salah satu keahlian yg harus dikuasai dalam Bahasa Inggris. Keahlian membaca dibutuhkan tidak hanya untuk tujuan pembelajaran tapi juga dalam kehidupan sehari-hari. News item adalah salah satu teks yg harus dipelajari oleh siswa kelas X. Teks news item adalah teks yg memberikan informasi kepada pembaca tentang informasi terbaru yg terdiri dari kejadian utama, latar belakang kejadian, dan sumber informasi. Walaupun teks tersebut harus dikuasai oleh siswa kelas sepuluh, beberapa dari mereka masih menemui kesulitan dalam memahaminya terutama memahami kata-kata sulit. Mereka membutuhkan tehnik yg bisa membuat mereka memahaminya dengan mudah. Dalam penelitian ini penulis menggunakan tehnik think-pair-share. Tehnik ini memberikan banyak kemudahan kepada siswa untuk belajar berkelompok, menyampaikan ide didepan kelas, dan saling membantu untuk mencapai pemahaman. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menjelaskan penerapan tehnik think-pair-share, kemampuan membaca siswa setelah penerapan tehnik think-pair-share, dan respon siswa terhadap tehnik tersebut. Penelitian ini dilakukan selama 4 kali di SMAN 1 Driyorejo yg terdiri dari 32 siswa. Peneliti menggunakan lembar observasi, tugas siswa, dan kuesioner sebagai instrumen penelitian. Tehnik ini berhasil diterapkan dikelas. Siswa dapat menggunakannya dengan baik dan saling membantu untuk memperoleh pemahaman di tahap “stage”. Hal ini juga didukung oleh hasil tugas siswa yg menunjukkan bahwa kemampuan membaca mereka meningkat setelah penerapan think-pair-share. Hasil dari kuesioner menunjukkan bahwa mereka menyukai tehnik think-pair-share dan bisa membuat kemampuan membaca mereka meningkat. Selain itu tehnik tersebut juga bisa memotivasi siswa untuk lebih aktif karena aktifitasnya yg menarik dan tidak membosankan. Mereka setuju jika guru memakai tehnik tersebut untuk mengajar materi membaca.

Kata Kunci: Kemampuan membaca, cooperative learning, teks news item, think pair share

 

Abstract

Reading is one of the skills that should be mastered in English. It is needed not only for learning purpose but also in daily life. News item text is one of the texts which should be learned by the tenth graders. It is a text which informs the reader about the latest information. It consists of newsworthy event, background of event, and source of information. Even though it should be mastered by tenth graders, some of them still have difficulties in understanding the text especially the difficult words. They need an appropriate technique to make them comprehend it easily. Here the researcher uses think-pair-share technique. It gives some ease to the students such as the ability to work cooperatively, share the idea in front of the class, and help each other to gain the understanding. The aim of the study is to describe the implementation of the technique, the students’ reading ability after the implementation of the technique, and the students’ response toward the use of the technique. This study is conducted for four times in descriptive qualitative manner. It is done in class X-7 of SMAN 1 Driyorejo Gresik which consists of 32 students. She uses observation sheet, students’ task, and questionnaire as the research instruments. The technique is successfully implemented in the classroom. The students can do it well and help each other to get the comprehension in share stage. It is also supported by the results of students’ task which show that their reading ability is better after the implementation of the technique. The results of the questionnaire present that they like the technique because it can increase their reading ability. Besides that it also can motivate the students to be more active since the activity is interesting and not boring. They agree if in future the teacher will use it as an activity to teach reading material. 

Key words: Reading ability, cooperative learning, news item text, think pair share

 

Published
2013-08-15
How to Cite
FAJRIYAH, N. (2013). THE USE OF A COOPERATIVE LEARNING ACTIVITY: THINK PAIR SHARE TO TEACH READING NEWS ITEM TEXT TO THE TENTH GRADERS. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3779
Abstract Views: 30
PDF Downloads: 14