THE IMPLEMENTATION OF ENGLISH POP SONG AS A SUPPLEMENTARY MATERIAL TO TEACH WRITING NARRATIVE TEXT TO THE ELEVENTH GRADERS OF SMAN 1 KRIAN

  • YESVIKA FIBRY P

Abstract

Menulis adalah salah satu ketrampilan yang harus dipelajari oleh para siswa dalam mempelajari bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Namun, beberapa siswa merasa tertekan ketika guru mereka menyuruh mereka menuliskan sesuatu. Berdasarkan masalah tersebut, seorang guru disarankan untuk menciptakan keadaan yang menyenangkan di kelas dan kreatif untuk mencari materi lain untuk kelas menulis, sehingga hal tersebut dapat membuat para siswa terdorong untuk menulis sendiri. Menurut Brown (2013:1), para siswa akan tertarik dalam mempelajari bahasa melalui lagu. Penelitian ini dibentuk berdasarkan penelitian deskriptif kualitatif. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan lagu pop berbahasa Inggris sebagai materi tambahan untuk mengajar menulis teks naratif untuk kelas sebelas di SMAN 1 Krian dan untuk mendeskripsikan hasil tulisan teks naratif para siswa SMAN 1 Krian terhadap penerapan lagu pop berbahasa Inggris sebagai materi tambahan. Setelah melakukan pengamatan yang dilakukan di SMAN 1 Krian, peneliti mendeskripsikan dua hasil. Hasil yang pertama memperlihatkan bahwa penerapan lagu pop berbahasa Inggris sebagai materi tambahan untuk mengajar menulis teks naratif untuk kelas sebelas di SMAN 1 Krian sangat dimengerti dan berjalan baik. Kemudian, hasil kedua memperlihatkan bahwa terhadap penerapan tersebut, kemampuan menulis para siswa semakin membaik setiap pertemuannya. Jadi kesimpulannya, lagu berbahasa Inggris dapat digunakan sebagai materi tambahan untuk pengajaran menulis teks naratif. Dikarenakan, hal tersebut dapat mendorong para siswa untuk mendapatkan ide atau gagasan dalam menulis teks naratif.

Kata Kunci: Lagu pop berbahasa Inggris, menulis, teks naratif

 

Abstract

Writing is one of the skills which should be learned by students in learning English as a foreign language. Yet, some students feel distressed when their teacher asked them to write something. Based on that problem, the teacher is suggested to create enjoyable atmosphere in the classroom and be creative to find another material for writing class, thus, it could make the students motivate to do writing by themselves. English pop song is used as a supplementary material to teach writing narrative text for the eleventh graders. According to Brown (2013:1), students will be interested in learning language through song. This research was designed based on descriptive qualitative research. It aims to describe the implementation of English pop song as a supplementary material to teach writing narrative text to the eleventh graders of SMAN 1 Krian and to describe the result of the students’ writing narrative text of SMAN 1 Krian toward the implementation of English pop song as a supplementary material. After doing the observation which is held in SMAN 1 Krian, the researcher described two results. The first result showed that the implementation of English pop song as a supplementary material to teach writing narrative text to the eleventh graders of SMAN 1 Krian was understandable and going well. Then, the second result showed that toward that implementation, the students’ writing ability was getting better in every meeting. In conclusion, English pop song could be used as a supplementary material to teach narrative writing. Because, it can motivate the students to get the ideas in writing narrative text.

Keywords: English pop song, writing, narrative text  

Published
2013-08-15
How to Cite
FIBRY P, Y. (2013). THE IMPLEMENTATION OF ENGLISH POP SONG AS A SUPPLEMENTARY MATERIAL TO TEACH WRITING NARRATIVE TEXT TO THE ELEVENTH GRADERS OF SMAN 1 KRIAN. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3782
Abstract Views: 45
PDF Downloads: 49