THE IMPLEMENTATION OF GUIDING QUESTION TECHNIQUE TO TEACH WRITING RECOUNT TEXT FOR THE EIGHTH GRADERS OF JUNIOR HIGH SCHOOL

  • NURCAHYANING SAMSI PERTIWI

Abstract

Menulis adalah kegiatan di mana seseorang mengekspresikan ide-idenya, pikiran, ekspresi, dan perasaan yang digunakan untuk berkomunikasi dengan para pembaca dalam bentuk kata-kata tertulis. Namun, menulis adalah aktivitas aneh bagi siswa karena mereka jarang menulis bahkan dalam bahasa mereka sendiri. Sulit bagi mereka untuk mulai menulis. Berdasarkan permasalahan tersebut, guru harus menggunakan teknik yang tepat dalam pengajaran menulis. Dalam penelitian ini, teknik pedoman pertanyaan ditawarkan untuk mengajar menulis teks recount. Hasil pengamatan menunjukkan bahwa pedoman pertanyaan diimplementasikan untuk membimbing siswa dalam menulis komposisi mereka. Pelaksanaan teknik pedoman pertanyaan dapat merangsang ide siswa. Hal ini juga membuat mereka mudah untuk menulis paragraf karena mereka dapat mengembangkan cerita mereka dengan menjawab pertanyaan yang diberikan. Hasil tugas siswa menunjukkan bahwa teknik pedoman pertanyaan dapat membantu siswa untuk meningkatkan pemahaman mereka menulis teks recount. Kemampuan siswa akan lebih baik setelah pelaksanaan membimbing teknik tanya. Hal ini dapat dilihat dari hasil tulisan mereka pada pertemuan pertama dan kedua.
Kata Kunci: teknik pedoman pertanyaan, teks recount, menulis
Abstract
Writing is an activity in which a person expresses his ideas, thought, expressions, and feelings which is used for communicating to the readers in the form of written words. However, writing is a weird activity for students because they seldom write even in their own language. It is hard for them to start writing. Based on that problem, the teacher should use an appropriate technique in teaching writing. In this research, guiding question technique is offered to teach writing recount text. The result of the observations show that guiding question is implemented to guide the students to write their composition. The implementation of guiding question technique can stimulate the students’ idea. It also makes them easy to write the paragraph since they can develop their story by answering the questions given. The result of students' tasks show that guiding question technique can help students to improve their comprehension of writing recount text. The students’ ability gets better after the implementation of guiding question technique. It can be seen from their writing at the first and second meeting.
Keywords: guiding question technique, recount text, writing

Published
2013-08-15
How to Cite
SAMSI PERTIWI, N. (2013). THE IMPLEMENTATION OF GUIDING QUESTION TECHNIQUE TO TEACH WRITING RECOUNT TEXT FOR THE EIGHTH GRADERS OF JUNIOR HIGH SCHOOL. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3784
Abstract Views: 43
PDF Downloads: 53