THE IMPLEMENTATION OF TEACHING SPEAKING USING DIALOGUE  READING TO THE TENTH GRADERS

  • BUNGA OCTAVIANY

Abstract

This  study  is  conducted  to  find  out  the  teacher’s  reasons  for  using  dialogue  reading  in  teaching  speaking,  to
describe the implementation of dialogue reading to the tenth graders, and to describe how successful the teaching
is to  make them speak  through  non participant observation and teacher interview.  This study  used descriptive
qualitative  without  any  statistical  calculation.  The  result  of  this  study  showed  that  the  teacher  used  dialogue
reading in class to make them easier to speak because she knew that they always interact with people in their
daily life  with dialogue. She  wanted them to think that speak in English is  not that  hard as they thought.  She
wanted to increase her students’ confidence since they came from different cities and villages in Indonesia. The
implementation of dialogue reading was held in two meetings which consists of three steps: beginning activity,
main activity and last activity. The implementation of teaching speaking using dialogue reading was successful
enough according to the teacher to make them speak.  The students  were able  pronounce the  words  well, their
intonation got better and they became more confident in speaking English.
Keywords: Teacher’s reasons, implementation, Dialogue-Reading, successful teaching.
Abstrak
Penelitian  ini  bertujuan  untuk  mengetahui  alasan  guru  dalam  menggunakan  dialogue  reading  untuk
mengajar  bebicara,  untuk  mendeskripsikan  penerapan  dialogue  reading  pada  siswa  kelas  sepuluh,  dan
seberapa  sukses  dialogue  reading  mambuat  siswa  berbicara  menurut  guru.  Penelitian  ini  menggunakan
penelitian deskriptif qualitative tanpa ada perhitungan statistik.  Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa
guru menggunakan dialogue reading di kelas supaya membuat siswa berbicara dengan mudah karna guru
mengetahui  bahwa  mereka  selalu  berinteraksi  dengan  orang  di  dalan  kehidupan  mereka  sehari-hari
menggunakan dialogue. Guru ingin membuat mereka berpendapat bahwa berbicara dalam bahasa inggris
tidak  susah  seperti  yang  mereka  fikirkan.  Guru  pun  ingin  menambahkan  rasa  kepercayaan  diri  mereka 
karna  mereka  datang  dari  kota  dan  desa  yang  berbeda  di  Indonesia.  Penerapan  dialogue  reading
dilaksanakan  dalam  dua  pertemuan  yang  mana  terdiri  dari  tiga  langkah:  awal,  inti  dan  akhir  kegiatan.
Penerapan  dialogue  reading  sukses  diterapkan,  siswa  dapat  mengungkapkan  kata  dalam  bahasa  Inggris
dengan benar, intonasi mereka menjadi lebih baik dan mereka menjadi lebih percaya diri dalam berbicara
bahasa Inggis.
Kata Kunci: Alasan guru, penerapan, Dialogue-Reading, pengajaran yang sukses.  

Published
2013-08-15
How to Cite
OCTAVIANY, B. (2013). THE IMPLEMENTATION OF TEACHING SPEAKING USING DIALOGUE  READING TO THE TENTH GRADERS. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3834
Abstract Views: 11
PDF Downloads: 28