THE USE OF POP SONGS AS MEDIA TO IMPROVE ELEVENTH GRADERS’ SPEAKING ABILITY IN PERFORMING MONOLOGUE USING SIMPLE PAST TENSE

  • ARINA SADIDA

Abstract

Tense merupakan bagian dari tata bahasa yang juga perlu dipahami oleh siswa. Pada kenyataannya, saat ini pengajaran tense masih saja kekurangan media yang sesuai. Sejalan dengan permasalahan tersebut, penulis menyuguhkan lagu pop sebagai media alternatif untuk mengajar tense. Tense yang diajarkan dalam konteks ini adalah simple past tense. Pada penyusunan penelitian ini, peneliti menggunakan beberapa teori  yang menyatakan bahwa lagu pop dapat membuat para siswa memahami tense dengan mudah. Penelitian ini ditujukan untuk menemukan apakah ada perbedaan yang signifikan atau tidak pada kemampuan berbicara siswa dalam menampilkan monolog menggunakan simple past tense antara siwa yang diajar dengan menggunakan lagu pop dan siswa yang diajar tanpa menggunakan lagu pop. Selain itu, penelitian ini juga berjuan untuk mengetahui respon siswa terhadap penggunaan lagu pop untuk mengajar simple past tense. Metode penelitian yang digunakan adalah eksperimental. Instrumen yang digunakan berupa tes dan kuesioner. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini yaitu terdapat perbedaan yang signifikan pada kemampuan berbicara siswa dalam menampilkan monolog menggunakan simple past tense siwa yang diajar dengan menggunakan lagu pop dan siswa yang diajar tanpa menggunakan lagu pop sebagai medianya. Selain itu, para siswa merespon dengan sangat baik terhadap penggunaan lagu pop untuk mengajar simple past. Mereka merasa tertarik, termotivasi, dan terbantu dengan penerapan lagu pop sebagai media pembelajaran simple past tense.

Kata-kata kunci: teaching simple past tense, speaking, and pop songs

Abstract

Tense is a part of grammar which also should be understood by the students. In fact, most of the tense learning is lack of media. In line with the case, the researcher provided pop songs as alternative media to teach tense. One of the tenses that was taught by using pop songs is simple past tense. In conducting the research, the researcher uses some theories which stated that pop songs enable students to understand tenses easily. This research was purposed to find out whether there is significant difference or not in the students’ speaking ability in performing monologue using simple past tense between the students who are taught by using pop song and those who are taught without using pop song.  It was also purposed to know the students’ responses toward pop songs to teach simple past tense. In this case, the researcher used experimental research. Furthermore, the instruments used were test and questionnaire. In addition, it can be known as the research result that there is significant difference in the students’ speaking ability in performing monologue using simple past tense between the students who are taught by using pop song and those who are taught without using pop song. Moreover, the result show that the students’ responses toward pop songs were very good. They were interested and motivated in the use of pop songs in tense learning process.

Keywords: simple past tense, speaking, and pop songs

Published
2013-08-16
How to Cite
SADIDA, A. (2013). THE USE OF POP SONGS AS MEDIA TO IMPROVE ELEVENTH GRADERS’ SPEAKING ABILITY IN PERFORMING MONOLOGUE USING SIMPLE PAST TENSE. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 1(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/3850
Abstract Views: 53
PDF Downloads: 60