THE EFFICACY OF GENSHIN IMPACT GAME-BASED LEARNING FOR ENHANCING STUDENTS' ENGLISH VOCABULARY:

A QUASI-EXPERIMENTAL STUDY

  • MUHAMMAD PIERRE PERSADA DIEN Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Abstrak

Sumber daya pembelajaran berbasis teknologi diperlukan untuk membantu siswa belajar Bahasa Inggris. Menggunakan permainan dalam kegiatan pengajaran dan pembelajaran adalah alat teknologi yang bermanfaat bagi proses pembelajaran. Permainan Genshin Impact dapat menarik minat siswa dan meningkatkan motivasi belajar mereka. Permainan mobile adalah Cara yang ideal untuk mempromosikan pendidikan di dunia teknologi. Dalam penelitian ini meneliti efektivitas pembelajaran berbasis permainan Genshin Impact dalam meningkatkan kosakata Bahasa Inggris siswa di jenjang sekolah menengah pertama . Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen semu yang menggunakan metode eksperimental. Dalam penelitian ini, kelas VII dipilih sebagai kelas eksperimen yang belajar kosakata dengan menggunakan media pembelajaran berupa permainan Genshin Impact, sedangkan kelas kontrol belajar tanpa bantuan permainan atau menggunakan pembelajaran tradisional. Situasi ini menunjukkan bahwa pemahaman kelas eksperimen menghasilkan hasil yang lebih baik dibandingkan dengan pemahaman kelas kontrol. Perbedaan ini disebabkan oleh penggunaan permainan pembelajaran Genshin Impact oleh kelas eksperimen, yang terbukti meningkatkan hasil pembelajaran terkait pemahaman siswa dibandingkan dengan kelompok kontrol. Penelitian ini mengungkapkan bahwa penerapan permainan pendidikan Genshin Impact berhasil meningkatkan hasil belajar siswa. Selain itu, permainan pembelajaran Genshin Impact membantu meningkatkan keterlibatan, antusiasme, dan motivasi siswa dalam berpartisipasi dalam kegiatan pendidikan sehingga pelajaran yang diajarkan dapat benar-benar terintegrasi. Permainan pembelajaran Genshin Impact juga dapat meningkatkan keterlibatan, antusiasme, dan motivasi siswa untuk berpartisipasi dalam kegiatan pendidikan, memastikan bahwa informasi yang diberikan sepenuhnya dipahami. Dengan meningkatkan skor siswa dan mempengaruhi keterlibatan dan fokus mereka selama kelas, permainan Genshin Impact adalah alat berharga untuk belajar kosakata.Kata kunci: Genshin Impact game, Kosa kata, Media Pembelajaran.

Abstract

Technology-based learning resources are required to help students learn English. Using games in teaching and learning activities is a technological tool that benefits the learning process. Genshin Impact games can captivate students' interest and increase their learning motivation. Mobile games are the ideal way to promote education in the technological world. The objective of this research is to determine the efficacy of game-based learning Genshin Impact for enhancing students' English vocabulary. Quasi Experimental is the research design used in this study, which employs an experimental method. In this study, class VII was selected as the experimental class which learned vocabulary by using learning media in the form of the Genshin Impact game and the control class studied without the help of the game or use a traditional learning. This situation shows that comprehending the experimental class yields superior results to understanding the control class. The experimental class employed the Genshin Impact learning game, which has been shown to enhance learning outcomes in terms of student comprehension when compared to the control group, and is the reason for this divergence. The study revealed that implementing the educational game Genshin Impact was successful in raising student learning outcomes. In addition, the Genshin Impact learning game helps promote student engagement, enthusiasm, and motivation in engaging in educational activities so that the lessons being taught can be totally immersed. The Genshin Impact learning game can also boost students’ engagement, enthusiasm, and drive to participate in educational activities, ensuring that the information provided is fully retained..Thus, using the Genshin Impact learning game considerably impacts students'' learning results regarding word understanding and recall..By raising student scores and affecting their engagement and focus during class, the Genshin Impact game is a valuable tool for learning vocabulary.

Keywords: Genshin Impact game, Vocabulary, Learning Media.

Published
2023-08-03
How to Cite
PERSADA DIEN, M. (2023). THE EFFICACY OF GENSHIN IMPACT GAME-BASED LEARNING FOR ENHANCING STUDENTS’ ENGLISH VOCABULARY:. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 11(02), 47-51. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/56252
Section
Articles
Abstract Views: 195
PDF Downloads: 241