THE IMPLEMENTATION OF ROLE PLAY IN TEACHING SPEAKING NARRATIVE TEXT FOR EIGHTH GRADERS OF SMPN 1 SUMBERREJO BOJONEGORO

  • A. LUTHFI HABIBUR R
  • A. LUTHFI HABIBUR R

Abstract

Abstrak

Penelitian ini dibuat untuk menggambarkan penerapan tekhnik role play untuk pengajaran berbicara teks naratif untuk kelas 8 SMPN 1 Sumberrejo Bojonegoro. Penelitian ini mengambil beberapa permasalahan: (1) bagaimana guru menerapkan tekhnik role play dalam mengajar berbicara teks naratif untuk kelas 8? (2) bagaimana respon siswa terhadap tekhnik role play dalam pembelajaran berbicara teks naratif?. Berdasarkan penelitian yang telah di lakukan, bisa di simpulkan pertama bahwa guru bahasa Inggris yang menerapkan role play dalam mengajar berbicara teks naratif menggunakan langkah yang sangat baik. Langkah- langkah yang di gunakan guru yang pertama memberikan materi yang simple kepada siswa. Kemudian guru mengajarkan dialog-dialognya. Sebelum maju di depan kelas, guru menyuruh siswa untuk memperaktekkan terlebih dahulu di dalam groupnya masing-masing. Guru juga membolehkan siswa merubah dialog untuk membuat variasi-variasi. Untuk kesimpulan yang kedua, siswa memberikan respon yang positif terhadap penerapan role play dalam pengajaran berbicara naratif teks. Meskipun beberapa dari mereka merasa sulit dalam melakukan role play, mereka mengatakan role play memotivasi untuk berbicara bahasa Inggris.

Kata kunci: Pengajaran berbicara, teks naratif dan role play.

Abstract

This study is designed to describe the implementation of role play in teaching speaking narrative text for eighth graders SMPN 1 Sumberrejo Bojonegoro. This study composes some questions: (1) how does the teacher implement role play in teaching speaking narrative text for eighth graders? (2) how are the students’ responses toward the implementation of role play in teaching speaking narrative text? teaching and learning process of writing narrative text through ROLE PLAY technique?. Based on the study, they are the conclusions; first, the teacher implements role play in teaching speaking narrative text very well. She gives the simple materials and the simple dialogues. The teacher teaches the dialogues and has the students to practice before performing in front of the class. She also allows them to modify the dialogues to make a variation. Second, the students give positive response toward the implementation of role-play in teaching speaking narrative text. Although some students still get difficulty in doing role play. They said that role-play is able to increase students’ motivation to speak English.

Key words: Teaching speaking, narrative text and role play.

Published
2014-08-15
How to Cite
LUTHFI HABIBUR R, A., & LUTHFI HABIBUR R, A. (2014). THE IMPLEMENTATION OF ROLE PLAY IN TEACHING SPEAKING NARRATIVE TEXT FOR EIGHTH GRADERS OF SMPN 1 SUMBERREJO BOJONEGORO. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 2(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/8849
Abstract Views: 47
PDF Downloads: 29