THE IMPLEMENTATION OF STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) IN TEACHING READING OF RECOUNT TEXT FOR THE EIGHTH GRADE OF SMPN 1 SUKOMORO

  • FRAN SISKA M

Abstract

Abstrak

Sebagai bahasa international, bahasa inggris memiliki peran penting di Indonesia khususnya dalam pendidikan. Membaca adalah salah satu dari keahlian berbahasa yang mempunyai peran penting untuk memperoleh informasi dalam kehidupan sehari-hari. Dengan menyadari pentingnya membaca, banyak guru yang masih menghadapi permasalahan selama mengajar membaca di sekolah menengah pertama. Fakta menunjukkan bahwa kemampuan membaca dari siswa SMP masih rendah. Para siswa masih menemui kesulitan dalam memahami teks dengan baik. Itu mengapa guru harus menemukan metode untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa tentang teks recount. Pembelajaran kelompok adalah salah satu tehnik yang menarik yang dapat digunakan untuk memotivasi siswa selama proses pembelajaran. STAD (Student Team Achievement Division) adalah tehnik belajar kelompok yang sederhana yang dapat membantu siswa memahami materi dengan mudah. Studi ini dilakukan untuk meneliti penerapan STAD untuk mengajar membaca teks recount dan untuk meneliti bagaimana respon siswa terhadap penerapan STAD. Tujuan dari studi ini adalah untuk menggambarkan penerapan STAD dalam pengajaran membaca teks recount danuntuk mengetahui respon siswa terhadap penerapan STAD. Penulis menggunakan descriptive qualitative research dalam melakukan studinya. Subyek penelitiannya adalah guru dan 32 siswa kelas VIIIB SMPN 1 Sukomoro. Penelitian dilakukan sebanyak tiga kali. Instrument penelitian yang digunakan penulis untuk memperoleh data adalah observation sheets, field note, nilai siswa dan wawancara. Hasilnya menunjukkan bahawa penerapan STAD efektif untuk memotivasi siswa dalam meningkatkan kemampuan membaca, untuk meningkatkan interaksi siswa dengan teman-teman, dan untuk membuat proses belajar mengajar lebih menarik dan menyenangkan. Hasil dari tes di setiap pertemuan berbeda namun menunjukkan peningkatan yang baik.

 

Abstract

As an international language English has an important role in Indonesia especially in education. One of the skills is reading, which has important roles in getting information in daily life. By realizing the importance of reading, some teachers still face some problems while they teach reading for the students of Junior High School. The fact shows that the reading ability of students in junior high school is still low. The students still have difficulty in comprehending the text well. That is why the teacher should find a method to increase the ability of the students in reading recount text. Cooperative learning is one of the attractive techniques that can be used to motivated students during the learning process. STAD is the simplest type of cooperative learning technique, which can help the students understand the material easily. This study is conducted to investigate the implementation of STAD to teach reading recount text and the students’ response toward the implementation of STAD. And the objectives of this study to describe the implementation of STAD in teaching reading recount text and describe the students’ response toward the implementation. The researcher used descriptive qualitative research in conducting her study. The subjects of the study are the teacher and 32 student of SMPN 1 Sukomoro in class VIII-B. The research was conducting three times. The research instruments used by the researcher to collect the data are observation sheets, field note, the score and interview. The result shows that the implementation of STAD is effective to motivate the students in improving their reading ability, to make a good interaction with their friends and to make the teaching and learning more fun. The result of the test in every meeting is different, but it shows the improvement in every meeting.

 

 

 

 

Published
2014-08-19
How to Cite
SISKA M, F. (2014). THE IMPLEMENTATION OF STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) IN TEACHING READING OF RECOUNT TEXT FOR THE EIGHTH GRADE OF SMPN 1 SUKOMORO. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 2(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/8973
Abstract Views: 33
PDF Downloads: 31