THE IMPLEMENTATION OF NEURO-LINGUISTIC PROGRAM IN TEACHING WRITING NARRATIVE TEXT FOR ELEVENTH GRADER OF SMA NEGERI 1 KREMBUNG

  • NUZUL AMRULLAH

Abstract

Abstrak

Tugas seorang penulis ketika ia menulis tidak hanya mengumpulkan dan mengorganisasikan ide, namun ia juga harus mampu untuk menuangkannya dalam bentuk teks yang dapat dibaca oleh pembaca. Itulah mengapa kegiatan menulis dikategorikan sebagai kegiatan yang sulit bagi para siswa, khususnya pelajar yang menggunakan bahasa inggris sebagai bahasa asing. Hal ini menuntut guru untuk mengembangkan cara mengajar agar dapat membantu siswa untuk mencapai tujuan dari kemampuan menulis. Maka dari itu, Neuro-Linguistic Program diasumsikan dapat digunakan dalam kegiatan belajar mengajar menulis.

Tujuan penelitian ini adalah untuk medeskripsikan bagaimana hasil dari penerapan Neuro-Linguistic Program sebagai teknik dalam kegiatan belajar mengajar menulis untuk siswa SMA kelas XI. Selain itu penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan respon siswa terhadap penerapan Neuro-Linguistic Program dalam kegiatan belajar mengajar menulis.

Jenis penelitian ini adalah deskripsi kualitatif. Subjek penelitian ini adalah guru dan murid SMA Krembung 1 kelas XIS-1. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dalam bentuk checklist and field-note, kuesoner, dan hasil kerja siswa.

Hasil dari penerapan Neuro-Linguistic Program dalam kegiatan belajar mengajar terbilang sukses. Hal ini dikarenakan hasil dari respon siswa menunjukkan respon yang positif dari penerapan Neuro-Linguistic Program dalam kegiatan belajar mengajar menulis. Selain itu dapat dilihat dari reaksi siswa yang menunjukkan keinginan mereka untuk menulis narrative teks.

Sebagai kesimpulan, dengan menerapkan Neuro-Linguistic Program sebagai teknik dalam kegiatan belajar mengajar menulis teks narrative dapat memberikan motivasi bagi siswa, antusias, dan dapat membuat mereka kreatif sehingga kelas menjadi menyenangkan dikarenakan mereka mengakui bahwa teknik yang digunakan sangan membantu mereka untuk menyusun dan menulis cerita dalam bentuk teks narrative.

Kata Kunci: writing narrative, Neuro-Linguistic Program

 

 

Abstract

The role of the writer is not only collecting and organizing ideas, but also transferring the ideas into a well arranged text which can be read. Therefore, writing activity is considered the most complicated skill for the students, especially for ESL learners. This condition demands the teacher to vary their teaching strategies in order to help the students’ to achieve the goal of writing skill. Neuro-Linguistic Program can be recommended to be used in teaching writing.

The purpose of this study was to describe how the implementation of Neuro-linguistic Program as a technique in the teaching writing a narrative text to the eleventh grade students and how the students’ responses toward the implementation of Neuro-Linguistic Program in the teaching narrative text.

The design of this research is a descriptive qualitative research. The subjects were the teacher and the students of XIS-1 SMA Negeri 1 Krembung. The instruments used in this research were observation checklist, field-notes, students’ work, and questionnaires.

The result of the implementation of Neuro-Linguistic Program in the teaching writing a narrative showed that the students gave the positive response during the implementation of Neuro-Linguistic Program as a technique during the teaching and learning process. Besides, it can be seen from the student’s reaction that they were willing to compose a narrative text.

To conclude, the implementation of Neuro-Linguistic Program as a technique to teach writing a narrative text can improve the students’ motivation, enthusiasm, and creativity so as to make the class more interesting and enjoyable since they admitted that the technique used (Neuro-Linguistic Program) was very helpful for their writing a narrative text.

Keywords: writing narrative, Neuro-Linguistic Program

 

 

 

 

Published
2014-08-19
How to Cite
AMRULLAH, N. (2014). THE IMPLEMENTATION OF NEURO-LINGUISTIC PROGRAM IN TEACHING WRITING NARRATIVE TEXT FOR ELEVENTH GRADER OF SMA NEGERI 1 KREMBUNG. RETAIN : Journal of Research in English Language Teaching, 2(3). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/retain/article/view/8977
Abstract Views: 18
PDF Downloads: 32