VOCAL TECHNIQUE TRAINING METHOD TO IMPROVE THE ABILITY TO SING THE SONG BANGUN PEMUDI PEMUDA IN THE STUDENT CHOIR OF STATE SENIOR HIGH SCHOOL 4 SIDOARJO

Authors

  • Wimantika Andri Saputra Universitas Negeri Surabaya
  • Heri Murbiyantoro Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

Training Methods, vocal technique, choir

Abstract

The song Bangun Pemudi Pemuda was presented by the student choir of SMA Negeri 4 Sidoarjo in order to commemorate the national day. This study aims to describe the training methods applied in improving the vocal abilities of the choir members, as well as to present the results of the implementation of these methods in performing the song Bangun Pemudi Pemuda. The research method used is qualitative, with data collection techniques through observation, interviews, and documentation in the form of photos and video recordings. The data sources in the study consisted of primary data sources obtained directly from the main source, namely Danu Hisa Kumala, M.Pd, then secondary data sources were obtained from students who served as the head of the SMA Negeri 4 Sidoarjo choir team. The training process was carried out directly in the practice room of SMA Negeri 4 Sidoarjo. The training was carried out by implementing several methods, including lectures, demonstrations, drills, and solfeggio. The use of these methods aims to facilitate the process of understanding and mastering vocal techniques, especially in the aspects of breathing, articulation, intonation, and phrasering. The results of the application of this training method show the effectiveness and efficiency in improving the mastery of the Bangun Pemudi Pemuda song material by the choir team.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aria, Z., Putra, W., Dihita, M., & Oscar, Y. (2023). Pelatihan Teknik Vokal Pada Paduan Suara Campuran di SMA Negeri 1 Pontianak. 5(2).

Aulia, J. (n.d.). Penyusunan Kerangka Berpikir Dalam Penelitian. 1–5.

Agustin, A., dkk. (2021). Teori-teori Pembelajaran dalam Pendidikan. Yogyakarta: Jejak Pustaka.

Bone, S. M. A. N., & Sari, A. R. D. (2019). KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PADUAN SUARA Program Studi Pendidikan Sendratasik Jurusan Seni Pertunjukkan Fakultas Seni dan Desain Universitas Negeri Makassar.

Di, G., Aloysius, P., & Surabaya, G. (n.d.). METODE DAN TEKNIK VOKAL PADA PADUAN SUARA. 10(1), 41–53.

Diva, S. A., & Purwaningrum, J. P. (2022). Penyelesaian Soal Cerita pada Siswa Diskalkulia ditinjau dari Teori Bruner dengan Metode Drill. 2, 1–14.

Dr. Eben Haezarni Telaumbanua, M. P. (2022). pengembangan MODEL WICDIE dalam pembelajaran paduan suara. Jakarta: PT Publica Indonesia Utama.

Djamarah, Bahri, S., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fitriani, Ananda,Munthe,Maru’ao,Trianan, Hasibuan, R. (2021). ADMINISTRASI PEMBELAJARAN (Studi Praktis Mahasiswa si Lembaga Pendidikan). Medan: UMSU Press.

Gunawan, I. (2017). METODOLOGI PENELITIAN KUALITATIf. Jakarta: Bumi Aksara.

Havazah, D. K., Septiyan, D. D., Rizal, S., Pertunjukan, P. S., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2022). PROSES PEMBELAJARAN TEKNIK VOKAL DI YAMAHA TOPAZ. 1(2), 161–173.

Ida Bagus Made Astawa dan I Gede Ade Putra Adnyana. (2018). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN. Jakarta: Rajawali Pers.

Jurnal, A., Dan, P., Kristen, T., Pardede, B., & Silaban, M. M. (2022). Teknik Vokal Solo dalam Menyanyikan Lagu Be Still My Soul Karya Katharina Von Schelegel pada Semester V di Program Studi Pendidikan Musik Gereja IAKN Tarutung. 20(1), 55–66.

Jamalus. (1988). Pengajaran Musik Melalui Pembelajaran Musik. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Karya, M., Handel, G. F., Kuliah, M., Vokal, E., Sitinjak, L., Hutagalung, S. P. D., & Widodo, T. W. (2021). Proses Pembelajaran Teknik Melismatis dalam Repertoar. 9, 101–108.

Lembata, P. W. (2021). Performing Art Education.

Nanuru, C. F. (2021). Melatih Paduan Suara secara Kreatif. 1(2), 161–165.

Pare, S. M. A. N. (2024). KELUD PADA PADUAN SUARA LAMBA VOICE. 13(2), 41–57.

Samsuri, S., Sendratasik, P., & Kuala, U. S. (2024). Teknik Pembelajaran Paduan Suara untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa pada Mata Kuliah Paduan Suara di Prodi Pendidikan Sendratasik Universitas Syiah Kuala. 4–7.

Sari, N. M. (2015). MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DENGAN METODE EKSPLORASI. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Seni, J., Tari, D., Musik, D. A. N., & Pertunjukan, F. S. (2018). UPT Perpustakaan ISI Yogyakarta.

Setiaji, C. (2019). STRATEGI PEMBELAJARAN INOVATIF. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sihombing, O. M. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4, 3929–3934.

Simanjuntak, L., Waruwu, T., Zebua, T. B., Agama, I., & Negeri, K. (2023). Penerapan Teknik Vokal Frasering Pada Song Leader Dalam Ibadah Minggu Di GKPI Hutagalung Tahun 2023 Latar belakang Masalah dapat terlaksana dengan baik dan harmonis , juga makna dari lagu pujian dapat. 1(5).

Sinaga, T. (2018). Gondang : Jurnal Seni dan Budaya Dasar-Dasar Teknik Bernyanyi Opera. 2(2), 79–89.

Suara, P., & Kupang, S. (2025). Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat ( JPPM ). 6(1), 91–97.

Simanungkalit, N. (2008). Teknik Vokal Paduan Suara. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sulistyowati, A. (2023). Cantata Deo : Jurnal Musik dan Seni Penggunaan Metode Solfeggio Untuk Peningkatan Kemampuan Bernyanyi Paduan Suara di Jurusan Musik Gereja STAKPN Sentani. 1(1), 1–11.

Vasantan, P. (2020). BLENDED LEARNING SEBAGAI STRATEGI TRANSFER PENGETAHUAN DI DAERAH TERTINGGAL. Yogyakarta: Deepublish.

Widodo, S., & Utami, D. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Wahyuningsih, E. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning. Yogyakarta: Deepublish.

Downloads

Published

2025-12-12

How to Cite

Saputra, W. A., & Murbiyantoro, H. (2025). VOCAL TECHNIQUE TRAINING METHOD TO IMPROVE THE ABILITY TO SING THE SONG BANGUN PEMUDI PEMUDA IN THE STUDENT CHOIR OF STATE SENIOR HIGH SCHOOL 4 SIDOARJO. Solah, 11(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/solah/article/view/73857
Abstract views: 0 , PDF Downloads: 0

Most read articles by the same author(s)