Public Relations Strategy of the Directorate General of Taxes, East Java Regional Office 1 in Increasing Annual Tax Payment Compliance
DOI:
https://doi.org/10.26740/tc.v9i1.64603Keywords:
education of tax, tax complience, public relations strategy, public relationsAbstract
Taxes is important role in the Indonesian economy and are the main source of state income. The Directorate General of Taxes East Java Regional Office 1 in Surabaya is responsible for ensuring taxpayer compliance. The government has made various efforts to improve taxpayer compliance. With public relations role, DGT educates the public, strengthens relationships with the community, and enhances its positive image to achieve annual tax targets. The observation is intended to identify the public relations strategy of DGT East Java Regional Office 1 in improving annual tax compliance. This observation employs a qualitative descriptive methods with a case study approach. Observers collect data through structured interviews and documentation. The results show that the public relations strategy of DGT East Java Regional Office 1 is effective in improving annual tax compliance. The survey shows that the effectiveness of public relations varies, with the highest peak in 2024 (97.25%) following a decline in 2023. Through the use of social media, education, tax “Kring”, public relations have successfully built a positive image and increased tax awareness in the community.
Downloads
References
Alamri, M. H., Mingkid, E., & Kalesaran, E. R. (2021). Peran Humas Kantor Pelayanan Pajak Pratama (Kppp) Manado Dalam Meningkatkan Kesadaran Masyarakat Membayar Pajak. Acta Diurna Komunikasi, 3(3).
Alfreda, E., & Witono, A. (2022). Strategi Komunikasi Humas DJP dalam Mengedukasi Perpajakan Pada Generasi Z Melalui Tiktok. Cakrawala Repositori IMWI, 5(2), 458-470.
Arsandi, S. A., & Ahmad, N. (2022). Kebijakan Inklusi Kesadaran Pajak serta Strategi Komunikasi DJP: Studi Kasus Program Pajak Bertutur. Jurnal Jati, 5(1), 18-23.
BASRA. (2024, Apr 27). Miris, Minat Baca Masyarakat Surabaya Kalah Dibanding Warga Gunung Kidul. Kumparan.com. Diakses pada 19 Oktober 2024. https://kumparan.com/beritaanaksurabaya/miris-minat-baca-masyarakat-surabaya-kalah-dibanding-warga-gunung-kidul-22d4XMnkCer
Direktur Jenderal Pajak. (2022). Struktur Organisasi. Pajak.go.id. Diakses Pada 11 November 2024. https://www.pajak.go.id/id/struktur-organisasi
Gultom, D. N., Salsabila, L., Lodan, K. T., Dompak, T., & Hairi, M. I. A. (2023). Peran Humas Pemerintah pada Peningkatan Kesadaran Masyarakat dalam Membayar Pajak di Kota Batam. Jurnal Studi Pemerintahan serta Akuntabilitas, 3(1), 17-29.
Gustia, I. N. (2020). Pengaruh Kegiatan Public Relations Dan Media Komunikasi Terhadap Citra Kanwil Direktorat Jenderal Pajak Sumatera Barat Dan Jambi. Universitas Andalas.
Herlina, S. (2015). Strategi komunikasi humas dalam membentuk citra pemerintahan di kota malang. Jurnal Ilmu Sosial serta Ilmu Politik (JISIP,) 4(3).
IKPI. (2023, Mar 21). Banyak Masyarakat yang Belum Paham, IKPI Surabaya Gelar Sosialisasi SPT OP. Ikpi.or.id. Diakses pada 19 Oktober 2024. https://ikpi.or.id/banyak-masyarakat-yang-belum-paham-ikpi-surabaya-gelar-sosialisasi-spt-op/
Isnaeni, H. F. (2021, Okt 4). Jejak Direktorat Pajak. Mediakeuangan.kemenkeu.go.id. Diakses pada 11 November 2024. https://mediakeuangan.kemenkeu.go.id/article/show/jejak-direktorat-pajak
Kabar Aktualita. (2023, Jan 1). Awali Tahun 2023, Kanwil DJP Jatim I Raih Predikat WBBM. Kabaraktualita.com. Diakses pada 11 November 2024. https://www.kabaraktualita.com/2023/01/06/awali-tahun-2023-kanwil-djp-jatim-i-raih-predikat-wbbm/
Lubis, E. E. (2012). Peran humas dalam membentuk citra pemerintah. Jiana (Jurnal Ilmu Administrasi Negara). 12(1).
Menteri Keuangan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Keuangan Nomor 62/PMK.01/2009. Jdih.kemenkeu.go.id. Diakses pada 11 November 2024. https://jdih.kemenkeu.go.id/fulltext/2009/62~pmk.01~2009per.htm
Muc Consulting Group. (2020, May 19). Ini Sejumlah Alasan yang Membuat WP Malas maupun Telat Lapor SPT. Mucglobal.com. Diakses pada 19 Oktober 2024. https://mucglobal.com/id/news/2113/ini-sejumlah-alasan-yang-membuat-wp-malas-maupun-telat-lapor-spt
Portal Tuban. (2023, Jul 21). DJP Got Talent, Kanwil DJP Jawa Timur I Sabet Juara. Portaltuban.id. Diakses pada 11 November 2024. https://portaltuban.id/berita/djp-got-talent-kanwil-djp-jawa-timur-i-sabet-juara/
Rasyidi, W., & Salim, M. (2022). Strategi Marketing Public Relations Hotel Neo Malioboro dalam Meningkatkan Pengunjung di Masa Pandemi Covid-19. Journal of Communication Sciences (JCoS), 4(2).
Rini, K. S., Sugeng, R., and Herru, P. W. (2017). Peran humas dalam menambah citra Universitas Tribhuwana Tunggadewi. Jurnal Ilmu Sosial serta Ilmu Politik (JISIP). 6(1).
Sefiyani, D., & Sriwartini, Y. (2020). Pengaruh Kampanye Pajak Terhadap Kesadaran Masyarakat Melaporkan Surat Pemberitahuan Tahunan (SPT): Survei Kepada Karyawan BPJS Kantor Wilayah Jakarta Timur. Ilmu Dan Budaya, 41(69).
Septiyani, N. M., Kom, S. I., Prismadani, N. G., Nur Cahyo Agung Prasetyo, S. S. T., Salsabila, O. L., Listiyoningsih, R. (2024). Manifestasi Public Relations Di Era Digital 4.0. Nas Media Pustaka.
Syadat, F. A., Kusyeni, R., & Fauziah, E. (2022). Analisis efektivitas edukasi perpajakan untuk generasi milenial melalui media sosial Instagram dalam rangka menambah kesadaran wajib pajak (studi kasus di Kantor Wilayah Direktorat Jenderal Pajak Jawa Barat II). Jurnal Reformasi Administrasi: Jurnal Ilmiah Untuk Mewujudkan Masyarakat Madani, 9(1), 70-81.
Ulfa, M., & Aribowo, I. (2021). Strategi Meningkatkan Kesadaran serta Kepatuhan Wajib Pajak UMKM di Indonesia. Jurnal Pajak Dan Keuangan Negara (PKN), 3(1), 64- 71.
Utami, P. D., & Helmy, H. (2016). Pengaruh tarif pajak, teknologi informasi perpajakan, serta keadilan sistem pada penggelapan pajak: Studi empiris pada WPOP yang melakukan usaha di Kota Padang. Wahana Riset Akuntansi, 4(2), 893-904.
Wijaya, I. S. (2015). Perencanaan serta rancangan komunikasi dalam kegiatan pembangunan. Lentera, 17(1).
Zamzami, W. S. (2021). Strategi Komunikasi Organisasi. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 25-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

