PENGARUH PEMBELAJARAN SEJARAH BERBASIS TEKNOLOGI DIGITAL DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP SEJARAH PESERTA DIDIK KELAS XI DI SMA NEGERI 22 SURABAYA
Abstract
History learning at the senior high school level is often perceived as monotonous and less relevant to current developments, leading to low student engagement in understanding historical concepts. This study aims to analyze the influence of digital technology-based history learning using the Project Based Learning (PJBL) model on students’ conceptual understanding of history in Grade XI at SMA Negeri 22 Surabaya. This research employed a quantitative approach with a quasi-experimental design of the nonequivalent control group type. The sample consisted of two classes: an experimental class that received history learning using digital technology with the PJBL model, and a control class that was taught using the Problem Based Learning (PBL) method. Data were collected through pretest and posttest, questionnaires, and observation of student engagement. The regression analysis results showed a significant influence of digital technology-based history learning with PJBL on students’ conceptual understanding, with an R² value of 22.7%. These findings indicate that the integration of digital technologies such as ChatGPT, Canva, and Capcut in the PJBL model can create more contextual, interactive, and collaborative learning experiences. This study recommends the development of more innovative and adaptive history learning strategies in response to technological advancements.
Downloads
References
Abdurrahman, A., As’ari, dkk. (2016). Matematika: Buku Guru Edisi Revisi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Achmad, F. F. (2021). Pengembangan infografis berbasis Android sebagai media pembelajaran sejarah (Materi Sejarah Revolusi Indonesia). Jurnal Inovasi Pembelajaran Sejarah, 9(2), 45–62.
Ahdar, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan Pembelajaran: 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. CV. Kaaffah Learning Center.
Aiman, F. (2023). Tantangan penggunaan ChatGPT dalam pendidikan ditinjau dari sudut pandang moral. Jurnal Pendidikan Moral, 12(3), 45–58.
Aiman, F. (2023). Implementasi penggunaan media ChatGPT dalam pembelajaran era digital. Jurnal Media Digital Pendidikan, 9(4), 98–115.
Annisa, A. (2021). Sejarah revolusi industri dari 1.0 sampai 4.0. Artikel Mahasiswa Sistem Telekomunikasi, 1, 2-3.
Arafah, A. A., Sukriadi, S., & Samsuddin, A. F. (2023). Implikasi teori belajar konstruktivisme pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(2), 358–366.
Arnyana, I. B. P. (2019). Pembelajaran untuk meningkatkan kompetensi 4C (communication, collaboration, critical thinking, dan creative thinking) untuk menyongsong era abad 21. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 1(1), i-xiii.
Asmara, Y. (2019). Pembelajaran sejarah menjadi bermakna dengan pendekatan kontekstual. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 2(2), 105–120.
Burke, T. B. (2005). Defining Competency and Reviewing Factors That May Impact the Perceived Importance, Knowledge and Use of Competencies in The 4-H Professional's Job (Disertasi). Caroline State University.
Butcher, C., Davies, C., & Highton, M. (2006). Designing Learning: From Module Outline to Effective Teaching. Routledge.
Dangu, A. S., Sumarjiana, I. K. L., & Anto, R. (2022). Sejarah Pendidikan Indonesia awal kemerdekaan tahun 1945–1950. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(2), 4717–4722.
Fikri, K. R. (2023). Pemanfaatan ChatGPT dalam dunia pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(2), 74–88.
Fonna, N. (2019). Pengembangan revolusi industri 4.0 dalam berbagai bidang. Guepedia.
Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2012). Taksonomi bloom –revisi ranah kognitif: kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan penilaian. Premiere educandum: jurnal pendidikan dasar dan pembelajaran, 2(02).
Hartata, R. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Sejarah (Peminatan). Keraton: Journal of History Education and Culture, 1(2).
Hasan, S. H. (2003). Problematika Pendidikan Sejarah. Bandung: FPIPS UPI.
Hasan, S. H. (2010). Pendidikan sejarah: Kemana dan bagaimana. Jurnal Pendidikan Sejarah.
Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan teknologi digital dalam kegiatan pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(1), 10-15
Khairunnisa, N. C., & Aini, I. N. (2019). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dalam menyelesaikan soal materi SPLDV pada siswa SMP. In Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika (Vol. 1, No. 1, pp. 546-554).
Lase, D. (2019). Pendidikan di era Revolusi Industri 4.0. Sundermann, 12(2), 28–43.
Masrinah, E. N., Aripin, I., & Gaffar, A. A. (2019, October). Problem based learning (PBL) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 1, pp. 924–932).
Meilasari, S., & Yelianti, U. (2020). Kajian model pembelajaran problem based learning (PBL) dalam pembelajaran di sekolah. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 3(2), 195–207.
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2008, March). Introducing technological pedagogical content knowledge. Annual Meeting of the American Educational Research Association, 1, 16.
Nurul, F. (2023). Sejarah pendidikan Indonesia baru: Perkembangan pembelajaran sejarah berbasis artificial intelligence (AI) 4.0. Jurnal Sejarah Digital, 8(2), 45–60.
Pesona, R. I., & Yunianta, T. N. H. (2018). Deskripsi kemampuan matematika siswa dalam pemecahan masalah sistem persamaan linear dua variabel berdasarkan level taksonomi solo. Jurnal Genta Mulia, 9(1).
Radiusman, R. (2020). Studi literasi: Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1–8.
Ruqoyyah, S., Murni, S., & Linda, L. (2020). Kemampuan pemahaman konsep dan resiliensi matematika dengan VBA microsoft excel. Purwakarta: CV. Tre Alea Jacta Pedagogie.
Santosa, Y. B. P., & Hidayat, F. (2020). Variabilitas penggunaan model pembelajaran pada kegiatan pembelajaran sejarah peminatan kelas X IPS di Kota Depok. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 2(2), 94–104.
Sastradiharja, E. J., & Febriani, F. (2023). Pembelajaran berbasis projek (Project Based Learning) dalam meningkatkan kreativitas siswa di Sekolah Penggerak SMP Al Azhar Syifa Budi Cibinong-Bogor. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(01).
Setiani, N., Roza, Y., & Maimunah, M. (2022). Analisis kemampuan siswa dalam pemahaman konsep matematis materi peluang pada siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 2286–2297.
Tamrin, M., Sirate, S. F. S., & Yusuf, M. (2011). Teori belajar konstruktivisme vygotsky dalam pembelajaran matematika. Sigma (Suara Intelektual Gaya Matematika), 3(1), 40-47
Theo, C. M. (2023). Implementasi kecerdasan buatan ChatGPT dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Digital, 11(3), 92–108.
Wahyuni, E., & Fitriana, F. (2021). Implementasi model pembelajaran project based learning (PjBL) dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam SMP Negeri 7 Kota Tangerang. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 3(1).
Widana, I. W., & Muliani, N. P. L. (2020). Uji persyaratan analisis.
Yulianto, A., Fatchan, A., & Astina, I. K. (2017). Penerapan model pembelajaran project based learning berbasis lesson study untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa (Disertasi). State University of Malang.
Zulkarnain, I., & Budiman, H. (2019). Pengaruh pemahaman konsep terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. Research and Development Journal of Education, 6(1), 18–2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Avatara: Jurnal Pendidikan Sejarah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

