Strategi Sekolah dalam Menginternalisasikan Nilai Karakter Gotong Royong pada Siswa di SMP Negeri 1 Prambon Nganjuk

  • Vivi Mustaghfiroh Universitas Negeri Surabaya
  • Listyaningsih Listyaningsih Universitas Negeri Surabaya

Abstract

This study aims to describe school strategies, supporting factors, and obstacles in internalizing the value of the gotong royong character in students at SMP Negeri 1 Prambon Nganjuk. This type of research is qualitative with descriptive method. The theory used in this research is Thomas Lickona's theory of character education. The focus of this paper is on the school's strategy in internalizing the value of the gotong royong character, knowing the supporting and inhibiting factors for internalizing the value of the gotong royong character and its solutions. Data collection techniques using observation, guided free interviews, which are a combination of free interviews and guided interviews, and documentation. The results showed that the school strategy in internalizing the value of the gotong royong character in students at SMP Negeri 1 Prambon Nganjuk was carried out through: (1) classroom learning guided by the teaching module, (2) co-curricular activities, (3) exemplary, (4) habituation. Supporting factors in internalizing the value of the gotong royong character in students at SMP Negeri 1 Prambon include: the availability of supporting facilities and infrastructure in internalizing the value of the gotong royong character, the potential of the school, good commitment and motivation from teachers and students, there are school activities that support the internalization of gotong royong. The inhibiting factors for the internalization of the value of the gotong royong character in students at SMP Negeri 1 Prambon include: different student characteristics, lack of student commitment and motivation in doing mutual cooperation, there are still teachers who have low awareness and concern for student character.

Keywords:   strategy, school,  mutual cooperation character values

References

Arifin, B. S., & Rusdiana. 2019. Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: CV Pustaka Setia.

Bintari, P. N., & Darmawan, C. 2016. Peran Pemuda sebagai Penerus Tradisi Sambatan dalam Rangka Pembentukan Krakter Gotong Royong. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(01), 57-76.

Emzir. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. Jakarta: PT RAJGRAFINDO PERSADA.

Firdanie, R. A., Sulistyarini, & Achmadi. 2021. Peran Teman Sebaya dalam Karakter Religius dan Gotong Royong Kelas VIII SMPN 8 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(3), 1-8.

Fitriani, I., & Saumi, A. 2018. Internalisasi Pendidikan Karakter Melalui Program Imtaq dalam Membentuk Kepribadian Siswa. Jurnal Jurusan PGMI, 10(2), 75-97.

Kurniawan, S. 2017. Pendidikan Karakter di Sekolah: Revitalisasi Peran Sekolah dalam Menyiapkan Generasi Bangsa Berkarakter. Yogyakarta : Samudra Biru .

Lickona, T. 2019. Mendidik Untuk Membentuk Karakter: Bagaimana sekolah dapat memberikan pendidikan tentang sikap hormat dan bertanggung jawab. Jakarta : PT Bumi Aksara .

Mahardika, A. 2017. Penanaman Karakter Bangsa Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(02), 16-27.

Marhayati, N. 2021. Internalisasi Budaya Gotong Royong sebagai Identitas Nasional. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 8(01), 21-42.

Megawangi, R. 2009. Pendidikan Karakter Solusi Tepat Untuk Membangun Bangsa. Jakarta: Indonesia Heritage Foundation.

Muhkam, M. F. 2022. Penumbuhan Karakter Gotong Royong Sebagai Ciri Utama Budaya Pancasilais (Studi Deskriptif di SMA Negeri 3 Bandung). Abdi Pandawa- Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 2(1), 50-60.

Rahmad. 2021. Nilai Karakter Cinta Tanah Air dan Gotong Royong pada Kearifan Lokal Manungal sebagai Sumber Belajar IPS di Sekolah Dasar. Mendidik: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 7(02), 220-227.

Rejeki, H. W. 2020. Membangun Karakter Gotong Royong dan Kerjasama Melalui Gemar Berinfak Wujud Nasionalisme di Sekolah. Wahana, 72(1), 75-84.

Roesminingsih, & Susarno, L. H. 2018. Teori dan Praktek Pendidikan . Surabaya: Lembaga Pengkajian dan Pengembangan Ilmu Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan.

Salahudin, A., & Alkrienciehie, I. 2013. Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasiss Agama danBudaya . Bandung: Pustaka Setia .

Sari, N. K., & Puspita, D. L. 2019. Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(01), 57-72.

Sitompul, E., Dhieni, N., & Hapidin. 2022. Karakter Gotong Royong dalam Paket Pembelajaran Tokoh Sema. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(04), 3473-3487.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sumiana, & Susiloningsih, W. 2020. Pendidikan Karakter Sekolah Dasar di Era New Normal. Inventa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 04(2), 199-205.

Utomo, E. P. 2018. Internalisasi Nilai Karakter Gotong Royong dalam Pembelajaran IPS untuk Membangun Modal Sosial Peserta Didik. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 3(2), 95-102.

Published
2022-10-05
How to Cite
Mustaghfiroh, V., & Listyaningsih, L. (2022). Strategi Sekolah dalam Menginternalisasikan Nilai Karakter Gotong Royong pada Siswa di SMP Negeri 1 Prambon Nganjuk. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(1), 382-397. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n1.p382-397
Abstract Views: 508
PDF Downloads: 610