PERAN GURU DALAM MEMBENTUK KARAKTER DISIPLIN SISWA PASCA COVID-19 DI SMAN 20 SURABAYA

  • Muhammad Sahrul Universitas Negeri Surabaya
  • Oksiana Jatiningsih Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Post Covid-19 pandemic, Teacher role, discipline character

Abstract

Online to offline learning in the post-pandemic period has resulted in a decrease in the character of discipline in students. This has caused teachers to think about how to shape students' disciplinary character during post-pandemic learning and what problems teachers face in shaping students' disciplinary character. In the world of education, the teacher is a figure who has an important role in guiding and educating students to have commendable character. The role of teachers in shaping students' disciplinary character in the post-Covid-19 pandemic at SMAN 20 Surabaya teachers have roles such as teachers as demonstrators, teachers as class managers, teachers as facilitators and mediators, as well as teachers as evaluators. Teachers also have solutions to the problems faced during the post-pandemic period. In school education, there are character values that are considered important to support learning activities, namely discipline. The method used in the research is descriptive qualitative. The location of this object is SMAN 20 Surabaya. Data collection techniques using observation and interviews data analysis conducted in this study using the analysis method according to Miles and Huberman, which includes data reduction, data display, and data verification. The results of this study show how teachers play a role in shaping students' disciplinary character in post-Covid-19 and the problems faced by teachers. This has a solution provided by the teacher in shaping the character of discipline.

References

Bisri, H., & Ulfa, M. (2021). Peran guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Siwa di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Dasar Islam Volume 1, No. 1, Tahun 2021. 44-52

Cahyani, P. W. dkk. (2020). Peran Komunitas Gerlik dalam Pembentukan Karakter Tanggung Jawab dan Disiplin di Jagir Wonokromo. Jurnal Pendidikan Untuk Semua Volume 04 Nomer 04 Tahun 2020. 35-46.

Dewi, Wahyu Aji Fatma. (2020). “Dampak COVID-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 2(1):55–61

Gulo, W. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Grasindo

Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing.

Hardani, d. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV Pustaka Ilmu.

Ibanatal, F. (2018). Strategi Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin.

Kasih, F., & Helma, H. (2016). Pengembangan Model Pembinaan Disiplin Peserta Didik Dalam Membangun Karakter Bangsa Berbasis Kelas Di Sma Negeri Sumatera Barat. Ta’dib, 15(2).

Keputusan Presiden Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2023.

Lestariningsih, N., & Suardiman, S. P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik-Integratif Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Karakter Peduli dan Tanggung Jawab. Jurnal Pendidikan Karakter Vol. 8, No. 1. 86-99.

Lickona, T. (2013). Pendidikan Karakter: Mendidik Untuk Membentuk Karakter Bagaimana Sekolah Dasar Mengajarkan Sikap Hormat Dan Tanggung Jawab. Bumi Aksara.

Maghfiroh, F. T. (2016). Upaya guru kelas dalam pembentukan karakter disiplin siswa di MI Nurul Huda Kecamatan Belik Kabupaten Pemalang tahun pelajaran 2015/2016.

Melati, S. R, dkk. (2021). Analisis Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 3 Nomor 5 Tahun 2021. 3062-3071.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Natta Abuddin. (2005) Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Gaya Media Pratama.

Nisa, A. K. (2019). Peran Guru dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik di SDIT Ulul Albab 01 Purworejo. Jurnal Hanata Widya Vol.8 Nomor 2 Tahun 2019. 13-22.

Palunga Rina. Marzuki. (2017). Peran Guru dalam Pengembangan Karakter Peserta Didik di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Depok Sleman. Jurnal Pendidikan Karakter. Tahun VII, Nomor 1. 109-123.

Raco, J. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia

Rahardjo, M. (2017). Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif: Konsep dan Prosedurnya. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Ramadhan, I. dkk. (2021). “Perubahan Proses Pembelajaran Tatap Muka Pasca Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 di MAN 2 Pontianak”. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Vol. 7 No.8 Tahun 2021. 86-93.

Rusman. (2016). Model-model pembelajaran mengembangkan profesionalisme guru, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sarwono Sarlito Wirawan, (2015). Teori- Teori Psikologi Sosial, Jakarta: Rajawali Pers

Salsabilah, A, dkk. (2021). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai Volume 5 Nomor 3Tahun 2021. 7158-7163

Samani, M., & Hariyanto. (2020). Konsep Dan Model Pendidikan Karakter. PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta, CV. Bandung

Sulha. (2017). “Peran Guru dalam Mengembangkan Karakter Disiplin pada Siswa Kelas XI dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan”. Jurnal Banjarmasin: Pendidikan Kewarganegaraan

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV Alfabeta

Sumarni, W. & Prawanti, L, T. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Selama Pandemic Covid-19. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Sovayunanto, R. (2022). Learning Loss dan Faktor-Faktor Penyebab di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia Vol. 8, No. 1. 12-17.

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 Sisdiknas Pasal 1.

Undang-undang R.I Nomor 14 Tahun 2005, Guru dan Dosen, Pasal 1, Ayat (1)

Wihenda, A. R. (2020). Strategi Guru IPS dalam Membentuk Karakter Disiplin di Tengah Pandemi Covid-19 pada Siswa Kelas VII di MTs NU Pakis Malang. 16130044, 112.

World Health Organization. (2020). Transmisi SARS-CoV-2 : implikasi terhadap kewaspadaan pencegahan infeksi. Pernyataan Keilmuan, 1–10.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Kencana Penada Media Group

Published
2024-06-23
How to Cite
Sahrul, M., & Jatiningsih, O. (2024). PERAN GURU DALAM MEMBENTUK KARAKTER DISIPLIN SISWA PASCA COVID-19 DI SMAN 20 SURABAYA. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(4), 870-884. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n4.p870-884
Abstract Views: 0
PDF Downloads: 0