IMPLEMENTATION OF PANCASILA VALUES IN TONGKRONGAN BY GENERATION Z IN SIDOARJO DISTRICT

Authors

  • Mikhael Ekklesia Krisnanda Universitas Negeri Surabaya
  • Warsono Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.26740/kmkn.v12n4.p510%20-%20520

Keywords:

Pancasila, Generation Z, Hangout, Values, Sidoarjo District

Abstract

This research aims to analyze the implementation of Pancasila values in the social activities of Generation Z in Sidoarjo District. Generation Z, known for their technological literacy, exhibits unique characteristics in their social behavior, particularly in the context of "nongkrong" (hanging out). What began as a casual activity has evolved into a social space that influences the behavior and perspectives of the younger generation. The values of Pancasila, as the nation's foundational ideology, need to be integrated into daily activities, including during social gatherings. This study employs a qualitative approach, utilizing observations and interviews with Generation Z in several hangout spots in Sidoarjo District. The findings reveal that there are varying levels of understanding and practice of Pancasila values among Generation Z. There is a gap between theoretical knowledge of Pancasila and its application in daily life. However, some values, such as solidarity, tolerance, and mutual cooperation, are still reflected in their activities. The research also identifies that social media plays a significant role in shaping Generation Z's perceptions and behaviors regarding Pancasila. Thus, this study provides new insights into the importance of revitalizing Pancasila values among Generation Z through approaches that align with their characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anatasya, E., & Dewi, D. A. (2021). Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha Vol 9 No. 2 , 291-304.

Badan Pusat Statistik. (2020). Piramida Penduduk Indonesia 2020. Diambil kembali dari Sensus BPS: https://sensus.bps.go.id/main/index/sp2020

Badan Pusat Statistik Kabupaten Sidoarjo. (2022). Kecamatan Sidoarjo Dalam Rangka 2022. Sidoarjo: CV. Sinar Jaya.

Dinas Koperasi dan Usaha Mikro Kabupaten Sidoarjo. (2023). Laporan Tahunan UMKM Kecamatan Sidoarjo. Sidoarjo: Dinas Koperasi dan Usaha Mikro Kabupaten Sidoarjo.

Faisal, M. (2017). Memahami Milenial Pengubah Indonesia. Jakarta: Republika.

Mubaroq, H., & Aisyah, R. (2021). Pengaruh Intensitas Kebiasaan Nongkrong Terhadap Pembentukan Perilaku Social Climber (Studi Pada Mahasiswa Universitas Panca Marga Probolinggo). Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Malikussaleh (JSPM),2 (2), 264-275.

Muhammad Rizal Pahleviannur, S., Anita De Grave, S. M., Dani Nur Saputra, S. M., Dedi Mardianto, S. M., Debby Sinthania, S. M., Lis Hafrida, S. M., et al. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pradina Pustaka.

Nafik, S. S. (2017)., Pemaknaan Aktivitas Nongkrong Di Kafe Sebagai Gaya Hidup Modern (Studi Fenomenologi Terhadap Pengunjung Kafe Di Kota Probolinggo). SKRIPSI.

Prahesti, V. D. (2021). Analisis Tindakan Sosial Max Weber Dalam Kebiasaan Membaca Asmaul Husna Peserta Didik Mi/Sd. An-Nur: Jurnal Studi Islam 13 (2), 137-152.

Pramita, D. A., & V. Indah Sri Pinasti, M. (2016). Nongkrong di Warung Kopi Sebagai Gaya Hidup Mahasiswa di Mato Kopi Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Sosiologi 5(6), 1-12.

Prof. Dr. H. Kaelan, M. (2018). Negara Kebangsaan Pancasila (1 ed.). Yogyakarta: Paradigma.

Purnama, I., R. A., Karlinda, D., Wilman, M., Wijaya, R., Rozak, A., et al. (2023). URGENSI WAWASAN KEBANGSAAN PADA GENERASI Z DI TENGAH DERASNYA ARUS GLOBALISASI. Civilia : Jurnal Kajian Hukum dan Pendidikan Kewarganegaraan 2(2), 127-137.

Putri, Z. F. (2020). Konsumerisme Anak Muda dalam Budaya Nongkrong (Studi Kasus Preferensi Cafe di Jakarta Selatan)). Skripsi,Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Ramadhan, S. V. (2021). Nongkrong Cantik Dalam Media Sosial Instagram (Analisis Deskriptif Kualitatif Mengenai Nongkrong Cantik Yang Dipertontonkan Dalam Media Sosial Instagram). Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Resmana, M. T., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Pancasila untuk Merealisasikan. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan 9(2), 473-485.

Setiawan, I., Cempaka, F. G., & Cempaka, F. G. (2023). Pancasila Sebagai Landasan Gen Z dalam Mempertahankan Nilai Persatuan Pada Era Globalisasi. JPK : Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan ,9 (1), 54-65..

Sumarandak, M. E., Tungka, A. E., & Egam, P. P. (2021). Persepsi Masyarakat Terhadap Kawasan Monumen Di Manado. Jurnal Spasial, (8) 2, 257-258.

Wahyuni, D., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. (2021). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Generasi “Z” di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusa, 10(2), 263-273.

Yuliati, R. (2021). Budaya Nongkrong Sebagai Gaya Hiduppara Perempuan Penikmat Kopi Di Sidoarjo (Studi Kasus Pada Coffee shop Sehari Sekopi di Kawasan Sekitar Transmart Sidoarjo). SKRIPSI, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Zisa, S. F., Effendi, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan Perilaku Komunikasi Generasi Milenial dan Generasi Z di Era Digital. Satwika : Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial ,5(1), 69–87.

Downloads

Published

2025-05-24

How to Cite

Krisnanda, M. E., & Warsono. (2025). IMPLEMENTATION OF PANCASILA VALUES IN TONGKRONGAN BY GENERATION Z IN SIDOARJO DISTRICT. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 12(4), 510–520. https://doi.org/10.26740/kmkn.v12n4.p510 - 520
Abstract views: 101 , PDF Downloads: 31