EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN VISUALIZATION, AUDITORY, KINESTHETIC (VAK) DALAM KETERAMPILAN MENULIS SISWA KELAS IV SDN KANDANGAN II SURABAYA

Authors

  • YASMINE AGUSFIEN
  • MARYAM ISNAINI DAMAYANTI

Abstract

Abstract

The goal to be achieved in this research is to explain the effectiveness of VAK learning model to the fiction writing skill of fourth grade students. The research type used is Pre-Experiment Design with One-Groub Pretest-Posttest Design. The Techniques of data collection using observation instruments, tests, and questionnaires. Data analysis techniques use validity, reliability, and hypothesis. The result of learning material validation is 0.84%. The reliability result of the instruments is 0,663% and for the result of reliability-observation sheet is 0,714. The quality of learning obtained shows that learning is very good with 100% percentage and achievement value of learning achievement with an average of 89. The result of respondents for each number is about 76% and the average score is 76.02. Student learning outcomes have significant improvement with pretest average value is 57,9 and posttest average value 78,8. Hypothesis test shows that t count > t table is 11,57 > 2,042, so it can be said that visualization, auditory, kinesthetic (VAK) learning model is effective in fiction writing learning.

Keywords: Learning Model, VAK and Fiction Writing.


Abstrak

Tujuan yang akan dicapai dalam penelitian ini adalah untuk memaparkan keefektifan model pembelajaran VAK terhadap keterampilan menulis fiksi siswa kelas IV. Jenis penelitian yang digunakan adalah Pre-Eksperimen Design dengan bentuk One-Groub Pretest-Posttest Design. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen observasi, tes, dan angket. Teknik analisis data menggunakan uji validitas, reliabilitas, dan hipotesis. Hasil validasi materi pembelajaran yaitu 0,84%. Hasil reliabilitas instrumen tes yaitu 0,663%. Kualitas pembelajaran yang diperoleh menunjukkan bahwa pembelajaran sangat baik dengan persentase 100% dan nilai ketercapaian pelaksanaan pembelajaran dengan rata-rata sebesar 89. Untuk hasil dari respon siswa perbutir soal yaitu 76% dan skor rata-rata sebesar 76,02. Hasil belajar siswa mengalami peningkatan yang signifikan dengan nilai rata-rata pretest yaitu 57,9 dan nilai rata-rata posttest 78,8. Uji hipotesis menunjukkan bahwa thitung > ttabel yaitu 11,57 > 2,042, sehingga dapat dikatakan bahwa model pembelajaran visualization, auditory, kinesthetic (VAK) efektif dalam pembelajaran menulis fiksi.

Kata Kunci: Model Pembelajaran, VAK, Menulis Fiksi.



Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2018-08-02

Issue

Section

Articles
Abstract views: 23 , PDF Downloads: 43