Pengembangan Media Peta Puzzle Pada Materi IPS Tentang Membaca Peta Lingkungan Setempat di SDN Japanan 1 Jombang

  • RISZKI ANUGRAHINI
  • PUTRI RACHMADYANTI

Abstract

ABSTRACT

THE DEVELOPMENT OF MAP PUZZLE MEDIA IN SOCIAL KNOWLEDGE SCIENCE MATERIALS ABOUT READING THE LOCAL ENVIRONMENT MAP IN ELEMENTARY SCHOOL JAPANAN 1 JOMBANG

This study aims to describe puzzle maps media development with local maps environment reading material and the feasibility of puzzle maps media which includes the students responses after follow the process of learning, media and material validation which was conducted by experts. development research stage used is development research stage of sugiyono which consists of nine step research, those are potential and problem, information collection, product design, validation design, improvement design, products trial, products revision, trial of use, and product revision. this research is a development research and used 10 grade students of the fourth Elementary school in the test phase products and 22 grade students of the fourth Elementary school in the test phase of use. the results showed that puzzle maps media have a percentage of the feasibility 62% by worth category obtained from media assessment expert and material expert. this shows that the puzzle maps media very decent used in learning material to read an environment maps. the students responses to the puzzle maps media can be seen after the students learn by using puzzle maps media. based on the questionnaire that have been given to the students, known that the students responses when using puzzle maps media get very well category with the percentage of 89% were taken from the average of the test phase products and trial of use.

keywords: reading, maps puzzle maps, learning media


ABSTRAK

PENGEMBANGAN MEDIA PETA PUZZLE PADA MATERI IPS MATERI MEMBACA PETA LINGKUNGAN SETEMPAT DI SDN JAPANAN 1 JOMBANG

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengembangan media Peta Puzzle dengan materi membaca peta lingkungan setempat dan kelayakan media Peta Puzzle yang meliputi respon siswa setelah mengikuti proses pembelajaran serta validasi media dan validasi materi yang telah dilakukan oleh para ahli. Tahapan penelitian pengembangan yang digunakan adalah tahapan penelitian pengembangan Sugiyono yang terdiri dari sembilaan langkah penelitian yaitu potensi dan masalah, mengumpulkan informasi, desain produk, validasi desain, perbaikan desain, uji coba produk, revisi produk, uji coba pemakaian, revisi produk. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan dan menggunakan 10 orang siswa kelas IV SD dalam tahap uji coba produk dan 22 orang siswa kelas IV SD dalam tahap uji coba pemakaian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media Peta Puzzle memiliki presentase kelayakan sebesar 62% dengan kategori layak yang diperoleh dari penilaian ahli media dan ahli materi. Hal ini menunjukkan bahwa media Peta Puzzle sangat layak digunakan dalam pembelajaran materi membaca peta lingkungan. Respon siswa terhadap media Peta Puzzle dapat dilihat setelah siswa belajar dengan menggunakan media Peta Puzzle. Berdasarkan hasil angket yang telah diberikan kepada siswa, diketahui bahwa respon siswa ketika menggunakan media Peta Puzzle memiliki kategori sangat baik dengan presentase sebesar 89% yang diambil dari rata-rata tahap uji coba produk dan uji coba pemakaian.

Kata Kunci : Membaca ,Peta Puzzle, Media Pembelajaran

Published
2018-10-17
Section
Articles
Abstract Views: 99
PDF Downloads: 161